Tässä se nyt on – uusi VW Golf putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana

Nykyinen VW Golf edustaa kompaktiluokan kestosuosikin seitsemättä sukupolvea, ja se on jo aivan elinkaarensa loppumetreillä. Kohta seitsemän vuoden iän saavuttava auto poistuu pian tuotannosta seuraajansa tieltä, joka piti esitellä suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuun puolessavälissä. Siellä päätettiin kuitenkin keskittyä Golfin kokoisen ID.3-sähköauton lanseeraukseen, ja Golf saa ensi-iltansa lokakuussa.

Pienen lykkäyksen taustalla piilevät myös monet softabugit, joita Golfin prototyypeissä on ilmennyt. Auton lukuisissa toiminnoissa on Teslan tapainen etäpäivitysmahdollisuus, ja insinööreillä on riittänyt haasteita systeemin suojaamiseksi hakkereilta. Golfin sisuksissa piilee kuulemma peräti 100 miljoonaa koodiriviä.

Vuosikymmen sitten uudessa autossa tarvittiin ”vain” 10 miljoonaa koodiriviä, joten kehitys on ottanut tässäkin suhteessa melkoisia loikkia. Uuden ajan huomaa myös kahdeksannen sukupolven Golfin sisustasta, jossa ei juuri nappuloita enää näy. Mittaristo on täysin digitaalinen, ja sama koskee myös tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttöä ja jopa valokatkaisinta.


Ulkoisesti auto on kuitenkin muuttunut vain hillitysti. Golf on sen luokan ikoni, että sen pitää pysyä aina tunnistevana, ja niinpä kahdeksannessa sukupolvessakin on keskitytty lähinnä muotojen hienosäätöön. Golfin testiprotot ovat tähän asti olleet vielä kevyen naamioinnin peitossa, mutta nyt nettiin putkahti kuvia uutuudesta ilman rihman kiertämää. Otokset onnistuttiin nappaamaan Golfin mainoskuvauksissa, joissa hyödynnettiin kullankeltaista autoa.

Peräpäästä erottuvat heti entistä terävämmällä kynällä piirretyt takavalot, jotka muistuttavat mm. Tiguanissa ja T-Rocissa käytettyjä umpioita. Takapuskurin alareunassa on nykyisen Golfin tapaan pakoputkenpäitä muistuttavat kromikoristeet, ja auton sivuprofiili on lähes ennallaan. Takaylitys on kuitenkin venähtänyt hieman suuremman tavaratilan nimissä, ja kattolinjakin laskee takareunastaan hitusen nykymallia loivemmin.

Eniten mielipiteitä jakaa varmasti uuden Golfin keulan muotoilu. Konepellissä riittää pokkauksia, ja maski on entistä kapeampi viiru. Se yhdistyy myöskin hyvin litteisiin ajovaloihin, joiden yläreunassa kulkee kulmakarvamainen ledinauha. Se jatkuu pitkälle etulokasuojiin, mikä tekee etuylityksestä todellista pienemmän näköisen. Etupuskuria dominoi puolestaan iso vaakasuuntainen ritilä, jonka reunoilla on myös korinvärisiä elementtejä.

Teknisesti uutuus pohjautuu jo nyky-Golfista tutulle MQB-perusrakenteelle, joten suuria mullistuksia ei ole luvassa. GTE-pistokehybridin lisäksi voimanlähdevalikoima kattaa erilaisia mietoja hybridejä, mutta täyssähköversio joutuu väistymään ID.3:n tieltä. Sporttista linjaa edustavat tuttuun tyyliin GTI ja nelivetoinen R, jotka jatkavat pelkästään bensakoneiden voimin.