Tässä se nyt vihdoinkin on – upouuden keskimoottorisen Corvetten saa USA:ssa alle 60 000 dollarilla

USA:n harvoihin aitoihin urheiluautoihin kuuluvan Chevrolet Corvetten muuttuminen keskimoottoriseksi on viime vuosina ollut yksi automaailman huonoimmin varjelluista salaisuuksista. Mallin isänä tunnettu Zora Arkus-Duntov haaveili keskimoottorisesta Vettestä jo puoli vuosisataa sitten, mutta unelmasta tuli totta vasta nyt esitellyn kahdeksannen sukupolven myötä. Corvetten mittasuhteet ovat tietysti muuttuneet moottorin siirryttyä matkustajien selkien taakse, mutta uudenkin sukupolven tunnistaa Vetteksi lähes ensi silmäyksellä.

Perinteitä kunnioittaen Stingrayksi nimetty uutuus on muotoiltu edeltäjän tapaan terävällä kynällä, ja auton kori on täynnä erilaisia pokkauksia ja taitoksia. Kylkilinjaa dominoivat keskimoottorille ilmaa syöttävät aukot, ja litteillä takavaloilla varustetun peräpään päällä komeilee hieman irralliselta vaikuttava spoileri. Vaikka Corvetten rakenne on laitettu täysin uusiksi, insinöörit ovat onnistuneet säilyttämään autoon jo 1960-luvun lopulta lähtien saatavilla olleen irrotettavan targa-katon.


Sisustaa hallitsee massiivinen keskikonsoli, joka eristää kuskin ja matkustajan tiukasti omiin poteroihinsa. Kuljettaja voi tarttua uuteen kaksipuolaiseen rattiin, jonka kehä on lähes neliömäinen. Sen takana piilee 12-tuumainen digitaalimittaristo, ja keskelle kojelautaa sijoitettu tietoviihdejärjestelmän ruutu on kuulemma entistä helpompi käyttää. Sisätilojen koristeet ovat joko hiilikuitua tai alumiinia, ja varusteisiin kuuluu mm. puhelimen langaton latausmahdollisuus sekä puheentunnistus. Kymmenellä kaiuttimella varustettu Bosen äänentoistojärjestelmä on vakiona, mutta lisähintaan saatavilla on myös 14 kaiuttimen systeemi.

Sisävärejä on tarjolla kuusi erilaista, ja penkit voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta. Perustason nahkajakkarat tottelevat GT1-nimeä, kun taas GT2-penkit ovat kisahenkisemmät mm. hiilikuitusomisteiden myötä. Nappanahalla ja uudenlaisella kestotekstiilillä verhoillut Competition Sport -penkit on puolestaan suunniteltu rata-ajoon, ja ne tarjoavat myös parhaan sivuttaistuen. Kisahenkisyydestä huolimatta näissäkin istuimissa on lämmitys ja tuuletus GT2-penkkien tavoin.

Stingrayn takalasin läpi voi ihailla voimanlähdettä, joka on edelleen vapaasti hengittävä veekasi. LT2-niminen 6,2-litrainen pannu on kuitenkin täysin uusi, ja se tarjoaa jo perusvireessään 497 hevosvoiman huipputehon ja 630 newtonmetrin maksimiväännön. Lisävarustelistalta löytyvällä Z51 Performance Packagella lukemat kohenevat vielä 502 heppaan ja 637 newtoniin. Manuaalilaatikkoa ei enää ole saatavilla, vaan voimansiirrosta vastaa kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti. Tarkkoja suoritusarvoja ei ole vielä kerrottu, mutta Z51-paketilla varustettu Vette pinkaisee kuulemma 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) alle kolmessa sekunnissa. Se on todella kova suoritus ja lähes samaa tasoa edellissukupolven ZR1:n kanssa.

Uutuuden paino on onnistuttu pitämään hyvin kohtuullisessa 1530 kilon lukemassa alumiinista, hiilikuidusta ja mm. erityisen kevyestä lasikuitumateriaalista tehtyjen osien ansiosta, mutta Corvettessa ei edelleenkään ole kalliimmista superautoista tuttua kokonaan hiilikuituista rakennetta. Mallivuoden 2020 Stingrayn tuotanto alkaa loppuvuodesta Kentuckyn perinteisellä Bowling Greenin tehtaalla. Lähtöhinta on Jenkeissä alle 60 000 dollaria, eli uutuus on vain muutaman tonnin etumoottorista edeltäjäänsä kalliimpi. Suorituskykyyn suhteutettuna uusikin Vette on todellinen erikoistarjous, koska USA:n toinen keskimoottorinen urheiluauto, eli Ford GT on lähes 400 000 taalaa arvokkaampi.