Tässä se vihdoinkin on – uusi Alpine A110 on upea kunnianosoitus legendaariselle esikuvalleen

Alpine on Ranskan tunnetuin urheiluautomerkki, joka eli kukoistuskauttaan 1960- ja 1970-luvuilla. Legendaarisella A110:llä voitettiin mm. rallin MM-sarjan ensimmäinen merkkimestaruus vuonna 1973, mutta Renaultin pohjalta tehdyt sportit etääntyivät vähitellen alkuperäisestä muodostaan. Viimeiset Alpinet olivat jo melkoisen painavia ja ylellisiä GT-autoja, jotka eivät enää juhlineet kilparadoilla entiseen malliin. Dieppen tehtaalla laitettiin lappu luukulle 1990-luvun puolessavälissä, ja sen jälkeen fanit ovat voineet vain haaveilla merkin comebackista.

Siitä on annettu viime vuosina esimakua useiden konseptiautojen avulla. Mm. Celebration- ja Vision-nimiset tutkielmat ovat enteilleet uutta tuotantomallia, joka paljastettiin nyt kaikessa kauneudessaan pitkän tiiserikampanjan jälkeen. Uutuuden nimeksi on annettu lähes tarunhohtoinen A110, ja auto seuraa vuosina 1961-1977 valmistetun esikuvansa jalanjälkiä varsin uskollisesti konseptien tavoin. Uuden ranskalaissportin tunnistaa heti Alpineksi, ja linjat ovat muuttuneet ilahduttavan vähän tutkielmiin verrattuna.


Esimerkiksi Porsche Caymanin ja Alfa Romeo 4C:n kanssa hippasille lähtevä uusi A110 on tehty vahvasti alumiinipitoisen perusrakenteen varaan, ja auton pohjalevy on täysin tasainen. Lisäksi perässä on iso diffuusori, joka tuottaa sen verran paljon downforcea, että spoilereita ei tarvita. Uuden Alpinen massaksi uumoillaan vain hieman yli 1000 kiloa, ja penkitkin ovat sen verran kevytrakenteiset, että ne painavat ainoastaan 13,1 kiloa kappale.

Auto on takavetoinen ja keskimoottorinen, eli tässä suhteessa on poikettu hieman takamoottorisen esikuvan kaavasta. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 4,5 sekuntia, mutta moottorista ei ole suostuttu antamaan vielä tarkempia tietoja. Se saattaa olla 1,8-litrainen turbonelonen, joka on suurennettu versio Clio RS:n pellin alta löytyvästä 1,6-litraisesta myllystä. Huhuissa on väläytelty myös upouutta kaksilitraista turbokonetta, joka olisi sama kuin tulevassa Megane RS:ssä. Teholukema lienee joka tapauksessa lähellä 300 hepan tasoa.

Tarkat tiedot selviävät 7.3, jolloin Geneven autonäyttely avaa ovensa. Uusi A110 tulee myyntiin loppuvuodesta, ja ensimmäiset 1955 yksilöä kuuluvat Première Édition -nimiseen erikoiserään. Sen hinta on noin 55 000 euroa Ranskan markkinoilla, mutta Suomeen tulosta ei ole vielä mitään tietoa. Uusi A110 on sen verran onnistunut retrosportti, että toivottavasti se nähdään myös kotimaan kamaralla.