Tässä virolainen näkemys ruotsalaisesta kansanautosta: Saab 900 lava-auto.

Virolaiset tuntuvat niittävän mainetta maailmalla kovatasoisilla autorakennelmillaan. Rakasta sukulaiskansaamme ei enää voi kohdella pelkkien autonosien entisöinnin halpamaana, jonne on kiva lähettää vanhan ’57 Chevyn puskurit kromattaviksi edulliseen hintaan. Tällä kertaa Eestin suunnalta ponnistaa Saab 900 Turbo pick up, joka harmillista kyllä ei ole aito tehtaantuote. Tämä lavankuljetin on nimittäin sen verran taiten ja tyylillä luotu, että sellainen olisi ollut kiva nähdä suoraan Trollhättanin liukuhihnalla Etelä-Ruotsissa.

Amerikkalaiset rakastavat katumaastureita ja pikkiksiä, ja niitä ostaakin noin 10 miljoonaa sikäläistä henkistä heinähattua joka vuosi. Amerikassa hahmoteltiin jo 50-luvulla myös herraskaisempi ja henkilöautomaisempi lava-auto, joka käytännöllisyyden kustannuksella tarjoaa mukavuutta ja nopeampaa matkantekoa. Juuri tällaiseen eteläisen auringon alla syntyneeseen El Camino -kategoriaan sopii Tallinnassa rakenneltu Saab 900, joka yllättää nopeudellaan. Moottoritilasta löytyy Saabin B234R motti, joka 2,3-litran tilavuudella tuottaa pikkikselle mukavat 220 kirskuvaa oria. Voimanlähteen avustamana tämä halkojen kuljetin kirmaa täyteen satasen laukkaan kuudessa ja puolessa sekunnissa. Kun huippujakin on 210km/h ei moottoritielläkään tarvitse varsinaisesti jalkoihin jäädä.


Saab oli parisen vuotta sitten myynnissä 19.500 euron hintalapulla varustettuna, missä ei varsinaisesti ole ollut ilmaa välissä. Kuvista päätellen auto on rakennettu keskimääräistä selvästi siistimmin, ja tyylitaju on pysynyt hyvin hanskassa. Luumunväriseen ruotsalaiseen tehty lava istuu hämmästyttävän hyvin kokonaisuuteen, ja auton ulkonäkö pysyy vähintäänkin kyseiselle mallille tyypillisen sporttisena.

Lavanpeitoksi tehty kovakatekin nousee kätevästi ylös kaasujousilla paljastaen yllättävänkin käytännöllisen alumiinilla vuoratun kuljetustilan. Vaikka allekirjoittanut ei varsinaisesti olekaan Saabien kaveri, saavat lava-autojen ystävät Saabista varmasti uutta pontta rakentaa omasta kulkupelistä vastaavanlainen päänkääntäjä. Miten olisi seuraavaksi vaikka Fiat Punto pick up, tai BMW:n 3-sarjalaisen lava-auto?