Tätä Ferraria tehdään vain 10 kappaletta Japanin markkinoille – J50 toimii kunnianosoituksena legendaariselle F50:lle

Ferrari F50 jatkoi 1990-luvulla edellisellä vuosikymmenellä nähtyjen 288 GTO:n ja F40:n aloittamia superautoperinteitä. Avokattoisen F50:n seuraajaksi esiteltiin radikaali Enzo uuden vuosituhannen puolella, mutta 90-luvun super-Ferrari ei ole unohtunut merkin fanien mielistä. Ferrari haluaa itsekin muistella F50:tä, ja niinpä auto on toiminut inspiraation lähteenä nyt esitellylle J50:lle.

J50 on vain 10 kappaleen piensarjana valmistettava erikoismalli, jonka avulla juhlistetaan italialaismerkin 50-vuotista taivalta Japanin markkinoilla. Jokainen yksilö tehdään japanilaisasiakkaiden yksilöllisten toiveiden mukaisesti, ja nyt paljastettu auto on yksi näistä harvinaisuuksista. Tokiossa esitelty yksilö on maalattu punaisella kolmikerrosvärillä, ja punamusta sisusta on vuorattu alcantaralla sekä nahalla.

j50_4


J50 perustuu ”tavalliseen” 488 Spideriin, mutta ulkokuori on pistetty täysin uusiksi. Tuuli- sekä sivulasien design muistuttaa vanhoissa kilpureissa nähtyjä ratkaisuja, ja lähtökohdan taittuva metallikatto on korvattu irrotettavilla kattopaloilla, jotka on tehty hiilikuidusta. Etuvalot ovat huomattavan litteät muihin nyky-Ferrareihin verrattuna, ja etupuskurin ilmanottoaukko on koko nokan levyinen.

j50_2

Etupuskurista alkunsa saava musta raita näyttää kuin suoraan F50:stä napatulta, ja myös 20-tuumaisten vanteiden design on saanut innoituksensa 90-luvun superautosta. F50:n massiivinen takaspoileri on korvattu modernilla diffuusoriratkaisulla, mutta neljä pyöreää takavaloa vievät taas ajatukset menneisiin aikoihin.

j50_3

488:n tuplaturboveekasiakin on peukaloitu sen verran, että siitä irtoaa nyt 690 heppaa vakion 670 pollen sijasta. J50:n pitäisi pinkaista näillä voimavaroilla noin kolmessa sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on 325 km/h:n luokkaa. Auton muotoilu saattaa muuten kertoa Maranellon korskuvan orin tulevista malleista, joten ainakin klassiset neljä pyöreää takavaloa voidaan jatkossa taas nähdä tavallisemmissakin Ferrareissa.

j50_5