Tätä muskeliautoa ei myydä edes innokkaimmille faneille – Hertzin uuden Shelby-Mustangin saa vain vuokralle

Ford kehitti tasan 50 vuotta sitten erityisen Shelby-Mustangin autonvuokraamoketju Hertziä varten. Amerikkalaisille asiakkaille vuokrattiin Rent-A-Racer-nimisen ohjelman puitteissa kultaisilla raidoilla varustettua mustaa fastback-Mustangia, jonka nimi oli GT350-H. Auto vastasi muuten Shelbyn virittämää ”tavallista” GT350-mallia, mutta erityinen väriyhdistelmä ja nimen H-lisäkirjain erottivat vuokrakäyttöön tehdyn mallin kaupan hyllyltä saatavista yksilöistä.

Autoa valmistettiin Hertziä varten 1001 yksilöä, ja perinteet saivat jatkoa vuonna 2006. Kymmenen vuoden takaisesta Mustangista tehtiin nimittäin vastaavalla konseptilla kehitetty GT-H, ja nyt Ford on liikkeellä kolmatta kertaa samalla asialla. Tällä viikolla ovensa avaavassa New Yorkin autonäyttelyssä paljastetaan upouusi GT-H, jonka avulla juhlistetaan Hertzin Rent-A-Racer-ohjelman 50-vuotissynttäreitä. Uutta vuokra-Mustangia valmistetaan vain 140 kappaletta, ja keräilijät jäävät tälläkin kertaa nuolemaan näppejään, koska kaikki yksilöt menevät autovuokraamoketjulle.


Autoja vuokrataan tehonnälkäisille asiakkaille Hertz Adrenaline Collectionin puitteissa manner-USA:ssa ja muutamilla amerikkalaisilla lentokentillä. Uusi erikoismalli pohjautuu edeltäjiensä tavoin fastback-koriseen Mustang GT:hen, jota on piristetty erilaisilla Shelby-herkuilla. Mustan auton yli kulkee perinteiset Le Mans- raidat kullanvärisinä, ja jokaisessa yksilössä on myös erikoismallin statuksesta kertovat Hertzin merkit etulokasuojissa. Lisäksi GT-H:ssa on mm. erityiset kynnyslistat, kultaiset kylkiraidat, pulleampi konepelti, hiilikuituinen etusplitteri, takaspoileri ja sporttisemmat sivuhelmat kuin perus-Mustangeissa.

Menohaluista vastaa tavallisesta GT:stä tuttu, yli 430 heppaa tuottava viisilitrainen veekasi, mutta ääntä on kuitenkin vakiomalleja enemmän. Kunnon veekasisoundeista huolehtii nimittäin Ford Performancen sporttiputkisto, ja myös alustaa on jäykistetty Ford Racingin käsialaa olevan Handling Packin avulla. Renkaat ovat 19-tuumaiset Michelinit, ja kaikki vuokra-Mustangit ovat automaattivaihteisia. Tämä on ehkä järkevä ratkaisu, koska monet amerikkalaiset eivät ole koskaan ajaneet keppivaihteisella autolla.

Hertzin erikoismalli on siis varsin piristävä poikkeus autovuokraamojen tavanomaiseen tarjontaan, mutta Jenkeissä on tarjolla vieläkin järeämpiä Mustangeja. ”Aidossa” Shelby GT350:ssä on reiluun 8000:een kiertävä yli 520-heppainen vapariveekasi, joten se olisi toiminut vieläkin herkullisempana lähtökohtana Hertzin erikoismallille. Toisaalta tämä manuaalilaatikolla varustettu ratatykki olisi saattanut olla liiankin raju villihepo vuokrakäyttöön.