Tehdäänkö Teslan sähköautoja kohta entisessä ydinvoimalassa Ranskassa?

Kalifornialaislähtöinen Tesla on ollut viime vuosina yksi automaailman nopeimmin kasvaneista yrityksistä. Piilaaksossa pääkonttoriaan pitävä firma aloitti Lotus Eliseen pohjautuvan sähköroadsterin valmistuksella, ja pian mallivalikoimaa täydensi Teslan lopulliseen läpimurtoon avittanut iso Model S -viistoperä. Viime talvena sähköautovalmistaja lähti mukaan jatkuvasti kasvaville katumaasturimarkkinoille Model X -crossoverilla, ja viimeisin lisä mallivalikoimaan on muutama päivä sitten esitelty edullisin Tesla, eli Model 3.

Tesloja valmistetaan jo nyt muuallakin kuin Kaliforniassa, koska sähköautovalmistaja avasi viime syksynä uuden tehtaan Hollannin Tilburgiin. Siellä kootaan Hollannin, Belgian, Ranskan sekä Saksan markkinoille meneviä Model S:iä, ja firman pomo Elon Musk on jo aiemmin heittänyt ilmoille idean tehtaan rakentamisesta myös Ranskan maaperälle. Hänen ajatuksensa ovat saaneet nyt vastakaikua, koska maan energiaministeri Segolene Royal ilmoitti olevansa suunnitelman kannalla.

Uutistoimisto Reuters kertoo, että Royal ehdotti Teslan uudeksi tehtaaksi Fessenheimin entistä ydinvoimalaa, jonka reaktoria ollaan sulkemassa loppuvuodesta. Tässä suunnitelmassa on kuitenkin omat haasteensa, koska paikalliset poliitikot ja ammattiliitot ovat vastustaneet ydinvoimalan sulkemista. Fessenheim on Ranskan vanhin ydinvoimala, ja toiminnan lopettaminen on herättänyt huolta työpaikkojen katoamisesta. Voisi kuitenkin kuvitella, että Teslan mukanaan tuomat uudet työpaikat helpottaisivat luopumisen tuskaa.


Energiaministeri Royal on jo kertonut suunnitelmastaan Muskille, ja ranskalaiset ovat tapaamassa Teslan edustajia loppukuusta. Siitä ei ole vielä mitään tietoa, onko Tesla vakavasti harkitsemassa Royalin tarjousta. Elon Musk on kuitenkin aiemmin todennut, että Ranskan ja Saksan rajaseudulla sijaitseva Elsassin alue voisi olla ihanteellinen paikka uudelle tehtaalle, ja Fessenheim sijaitsee juuri siellä.

Ranska on myös innokkaasti tukenut sähköautojen yleistymistä, ja maassa tarjotaan jopa yli 10 000 euron tukia niiden hankintaan. Tämän politiikan ansiosta Ranskasta on tullut Euroopan suurin markkina-alue sähköautoille, vaikka esimerkiksi Norja on ollut julkisuudessa paljon enemmän esillä todellisena Tesla-maana. Imagomielessä entinen ydinvoimala ei kylläkään kuulosta kaikkein parhaalta paikalta ympäristöystävällisten autojen valmistamiseen, mutta se olisi toisaalta loistava esimerkki teollisuuden uudistumisesta.