Tehdasuusi Tenavatähti tarjolla – 33 vuotta vanhalla 190 E -Mersulla on ajettu vain 462 kilometriä

Mercedes lähti aivan uusille urille, kun tähtimerkin perinteisiä malleja paljon pienempi 190 E esiteltiin vuonna 1982. Auto haastoi mm. 3-sarjan BMW:n, ja tämä asetelma ulottui myös kilparadoille asti, kun 190 E:n Evolution-versiot ja E30-korinen M3 kamppailivat Saksan DTM-ratasarjassa. 190 E osoittautui varsin pitkäikäiseksi malliksi, koska se väistyi vasta vuonna 1993 ensimmäisen C-luokan tieltä. Tenavatähden lempinimen saanut kompakti tähtikeula säilyi katukuvassakin pitkään, koska se edusti vielä vanhaa kunnon Mersu-laatua.

Todella hyväkuntoiset yksilöt alkavat kuitenkin olla nykyään harvassa, ja autojen ajomäärätkin ovat usein ylittäneet puolen miljoonan kilometrin rajapyykin. Nyt Saksan Hampurissa majaansa pitävässä autoliikkeessä olisi kuitenkin tarjolla käytännössä ajamaton 190 E. Vuonna 1986 valmistetun tummanpunaisen 190 E 2.3:n mittarissa on ainoastaan 462 kilometriä, eli auto on seissyt reilut 30 vuotta lähinnä paikallaan.


Erikoisuus näkyy myös hinnassa, koska autosta pyydetään peräti 49 900 euroa. Saksassa saisi kaupasta halvemmalla upouuden C-luokan, mutta se ei olekaan keräilykappale. Tämän 190 E:n pitäisi sen sijaan kelvata vaativammallekin erikoisuuksien etsijälle, koska auto on edelleen alkuperäisessä luovutuskunnossaan. Tenavatähti on kuulemma seissyt uudesta lähtien ensimmäisen omistajansa ilmastoidussa tallissa, ja 190 E vaikuttaa ainakin kuvissa täysin uudenveroiselta.

Auton varustelukin on aikalaisekseen runsasta tasoa. Tummanpunainen ulkoväri saa kontrastia beigestä nahkasisustasta, ja Mersun alla on edelleen tehtaan alkuperäiset alumiinivanteet. Sisustaan on ruksittu lisävarustelistalta puukoristeita, ja muita herkkuja ovat mm. automaatti-ilmastointi, sähkökattoluukku, sähkölasit, vakionopeudensäädin sekä Beckerin Grand Prix -mallinen radio. Pellin alla hurisee 2,3-litrainen bensanelonen, joka tuottaa reilut 130 heppaa. Ne ohjataan takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta.

Myynti-ilmoituksen mukaan myös kaikki alkuperäiset tarvikkeet ja paperit ovat tallella, joten kyseessä on melkoinen poikkeusyksilö. Siitä ei ole kuitenkaan tietoa, ovatko esimerkiksi ajan myötä hapertuvat kumiosat edelleen alkuperäistä tavaraa. Jos Mersuun ei ole uusittu mitään osia yli 30 vuoden seisonnan aikana, se vaatisi hyvin kattavan huollon ennen uutta käyttöönottoa. Toisaalta auton ainutlaatuisuus karisisi lisäkilometrien myötä, joten 190 E saattaa säilyä jatkossakin ajamattomana.

Vastaavia autoja ei ole juuri tarjolla, joten suolaiselta tuntuvasta hintapyynnöstä on paha sanoa mitään. Tämä yksilö on lisäksi jenkkiversio, mikä laskee lähes aina jonkin verran youngtimer- ja museoikäisten euroautojen hintoja.