Tekeekö iso kissa comebackin – Citroën paljasti luksusluokan Cxperience-konseptin

Post-production : Astuce Productions

Citroënin alkuperäinen iso kissa, eli legendaarinen DS esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 61 vuotta sitten. Aikansa mittapuulla hyvin radikaali auto säilyi tuotannossa peräti parikymmentä vuotta, ja seuraajamalli näki päivänvalon vasta 1970-luvun puolessavälissä. CX:ksi nimetty seuraaja paljastettiin myöskin Pariisissa syksyllä 1974, ja sekin pysyi tuotannossa hyvin pitkään. Isojen kissojen sarja sai vielä jatkoa 1980-luvun lopulla lanseeratun XM:n ja 2000-luvun C6:n voimin, kunnes ranskalaiset päättivät heittää pyyhkeen kehään luksusautojen osalta. Saksalaiset premium-brändit olivat nousseet niin dominoivaan asemaan, että ranskalaiselle luksukselle ei ollut enää kysyntää Euroopan markkinoilla.

Citroën on viime aikoina panostanut DS-luksusbrändiinsä, jonka alla on lanseerattu myös Kiinaan tarkoitettuja isoja luksusmalleja. Emomerkki on sen sijaan keskittynyt perusautoihin, mutta tähän saattaa tulla jälleen muutos. Citroën julkaisi nimittäin ensimmäiset kuvat Cxperience-nimisestä tutkielmastaan, joka esitellään suurelle yleisölle ensi kuun lopussa avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä. Kyseessä on menneitä perinteitä henkivä luksusmalli, jonka nimessäkin on hienovarainen viittaus vanhaan CX:ään.

Citroen_2


Tuore konsepti henkii siis vanhoja muistoja, mutta se on silti huippumoderni sekä muotoilultaan että tekniikaltaan. Kori on hyvin futuristinen, ja auto istuu tukevasti tiessä 22-tuumaisten pyöriensä varassa. Takana on kaappariovet, ja avaraa tilavaikutelmaa parantaa myös korin keskipilarittomuus. Sitruunankeltaisen sisustan tyyli on hyvin minimalistista, mitä korostavat myös Sitikan perinteiden mukainen yksipuolainen ratti ja pelkistetty kojelauta. Kuskin ja matkustajan silmien eteen avautuu leveä 19-tuumainen näyttö, jonka kautta konseptin käytännössä kaikkia toimintoja hallitaan.

Citroen_4

Cxperience on pistokehybridi, jonka menosta vastaa bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä. Polttomoottorista irtoaa 150-200 heppaa, ja sähkömoottori tuottaa vielä 107 lisähevosvoimaa. Kokonaisteho on siis parhaimmillaan 300 pollen luokkaa, ja voimansiirrosta vastaa kahdeksanvaihteinen automaatti. Se sijaitsee bensakoneen sekä sähkömoottorin välissä, ja sähkövoima ohjataan auton taka-akselille. Sitikan konseptilla pääsee pelkällä sähköllä 60 kilometriä, ja akut saa ladattua tavallisesta pistorasiasta 4,5 tunnissa. Tehokkaammalla laturilla ja erityisellä pistorasialla latausaika lyhenee alle 2,5 tuntiin.

Post-production : Astuce Productions

4,85 metrin pituisen Cxperiencen akseliväli on muhkeat kolme metriä, jota sekä sisä- että tavaratilojen pitäisi olla varsin avarat. Jäämme odottelemaan, poikiiko konsepti jossakin vaiheessa myös tuotantoversion uudeksi isoksi kissaksi Citroënin malliston kruunuksi.

Citroen_3