Tesla Clubin tapaaminen Hyvinkään Sveitsissä

Jokamies Tesla Club
Jokamies Tesla Club

Tesla Club Finland järjesti huhtikuun kuukausitapahtuman Hyvinkään Sveitsissä. Jokamies kävi paikan päällä katsomassa mistä oli kyse.

Tesla Roadster

Bongasimme latausrivistä harvinaisen näyn: sinisen Tesla Roadsterin, joka oli herätetty talviunilta sopivasti Hyvinkään tapahtumaa varten. Tämä yksilö nautti aamupalaa ja tietenkin vaihdoimme pari sanaa onnellisen omistajan kanssa. Roadster on ollut hänellä varsin tarkasti parin vuoden ajan, ja se palvelee lähinnä pyhäpäivän ajokkina. Arkiajosta vastaa mikäs muukaan kuin Model S.

Jokamies Tesla Roadster
Tesla Roadster nauttii aamupalaa. Akku piisaa 250-400 km ajoon kaasujalan raskaudesta riippuen. KUVA: Joose Luukkanen

Tesla Roadster on siis Teslan ensimmäinen malli, joka rakennettiin Lotus Elisen pohjalle. Akku oli 53 kWh kokoinen eli nykymalleja pienempi, mutta senkin luvattiin kuljettavan kevyen auton noin 350 km päähän – jos siis kuski malttoi ajaa hissuksiin. Suorituskyky on kohdillaan, kun nollasta sataan päästään alle neljän sekunnin.


Jokamies Tesla Roadster
Kyljen teippaus sopii auton henkeen. Kattokin auennee viimeistään vappuna. KUVA: Joose Luukkanen

Roadsterin tuotanto loppui Model S:n myynnin alettua vuonna 2012. Kaikkiaan mallia ehdittiin valmistaa vain vajaat 2500 kpl, joista 1800 kpl myytin Yhdysvalloissa. Sinisen Roadsterin omistajan mukaan Suomessa on tällä hetkellä aktiiviajossa tiettävästi ainoastaan hänen yksilönsä, ja kenties kaksi muuta on säilössä. Näitä soisi näkevänsä useamminkin.

Jokamies Tesla Roadster
Lotus Elisen pohjalle rakennettu Tesla Roadster on tutun näköinen sisältä ja ulkoa. KUVA: Joose Luukkanen

Paikalla oli kymmeniä Tesloja

Tapahtumakoordinaattori Kirsin mukaan paikalla oli kaikkiaan 36 Teslaa. Näin pitkää Model S -riviä en ollutkaan aiemmin nähnyt!

Model S herättää monessa autokuumeen. Omistajat vaikuttivat tyytyväisiltä ajokkeihinsa; auto toimii moitteetta arkiajossa ja sillä ajaa helposti päivittäiset ajot. Suurempia murheita autoissa ei ole, ja peräti 8 vuoden pituinen takuu akustolle ja voimansiirrolle tarkoittaa sitä, että isompia murheita ei pitäisi tulla moneen vuoteen. Käytännön estettä sähköautoilun aloittamiselle ei siis ole.

Jokamies tesla Clubitapaaminen
Suurin osa paikalle saapuneista autoista oli luonnollisesti Model S:iä. KUVA: Joose Luukkanen

Yhden Roadsterin lisäksi paikalla oli myös muutama Model X, joista yksi oli vieraiden koeajettavana. Toisen perässä oli matkailuvaunu, ja tällaisten veturien soisi yleistyvän; ei ainakaan karavaanari hyytyisi mäkeen. Kolmas erikoisemmin väritetty yksilö heilutti oviaan valoshown tahtiin yleisön riemuksi.

Jokamies Tesla Model X karavaanari
Tämä karavaanari tuskin hyytyy joka mäkeen saati kerää jonoa peräänsä. Näitä lisää! KUVA: Joose Luukkanen

Nissan Leaf

Tesla clubissa ei olla liian merkkiuskollisia, vaan paikalla oli myös neljä Nissan Leafia testattavana. Kävin itsekin koeajamassa kulkimen, joka kyllä vakuutti jopa hieman skeptisesti japanilaismerkkiin suhtautuvan ennakkoluuloisen toimittajan. Tästä lisää myöhemmin.

Autoliiton taloudellisuusajokilpailu

Autoliitto ajatti halukkailla testilenkin kilpailumielessä. Taloudellisuuskilpailuihin voi nimittäin jatkossa osallistua myös sähköautolla. Pääsin kyytiin kun testattiin miten pieneen kulutukseen Model S taipuu.

Katso videolta lisää Autoliiton kilpailuista. Harmillisesti livevideon ääni rahisee jostain syystä pahemman kerran, olikohan liikaa sähköä ilmassa?

Clubitapaamisiin kannattaa osallistua

Päivän aikana olisi ollut vaikka mitä nähtävää, mutta harmillisesti samalla päivälle osui vanhan tädin syntymäpäivät. Jouduin siis livahtamaan kesken kaiken kemuihin, jotka onnekseni olivat samassa kaupungissa, mutta tästä syystä puheenvuorot jäivät väliin, enkä myöskään lopulta päässyt Model X:n ratin taakse. Tapahtumissa on paljon nähtävää ja seuraavissa mittelöissä on samaan tapaan tarjolla myös muiden merkkien sähköautoja. Kannattaa siis tulla paikalle, mikäli sähköautot kiinnostavat.

Jokamies tesla Model X
Tesla Model X jäi valitettavasti ajamatta. Ratin taa oli koko ajan jonoa ja harharetki synttäreille maksoi ajovuoron. Model S ja Nissan Leaf tuli sentään testattua. KUVA: Joose Luukkanen