Tesla Cybertruck yllättää

Tesla julkisti uuden avolavamallinsa perjantaiaamuna kello 6 Suomen aikaa. Elon Musk piti lupauksensa, ja auto todellakin on cyberpunk-henkinen. Avolavamalli ei näytä miltään olemassaolevalta autolta.

Takapuoli on auton paras puoli.

Katon pokkaus on Cybertruckin huomiotaherättävin piirre. Ensinäkemältä ulkonäkö on todella outo, mutta silmä tottuu nopeasti. Kori on tehty DeLorean -tyyliin ruostumattomasta teräksestä – Cybertruckia ei ruoste raiskaa! Auton ikkunat ovat panssarilasia, jonka pitäisi kestää kovatkin iskut hajoamatta. Julkistustilaisuuden testissä lasi kesti merkittävästi tavallista lasia suuremmat iskuja, vaikka prototyypin ikkuna hajosikin kivellä heittäessä sotkien Elon Muskin pasmat. Videolta nähtiin miten 9mm aseen luoti ei mene pellistä läpi, joten panssariautojen markkinoilla käynee kuhinaa: Tesla on mafioson valinta!

Kori on rosteria. Auto on todella iso – pituutta on liki 6 metriä!

Kaikissa malleissa on adaptiivinen ilmajousitus. Tämä helpottaa lastausta ja pienentää kulutusta maantiellä. Perälaudasta aukeavat rampit helpottavat auton lastaamista. Kantavuus on yli 1500 kg ja tehokkaimman mallin perään voi laittaa 6500 kg kärryn.


Cybertruckissa on kiinteät rampit takalaitaan integroituna.

Cybertruck on tehty työkäyttöön. Lavalla on sähkön ulosotto, joten esimerkiksi kyydissä oleva sähkömönkijä on helppo ladata. Autossa on myös paineilmakompressori.

Ulkonäkö on erikoinen. Luulin aluksi, että lavalle ajettiin vitsinä feikkiauto, mutta totta se on – tältä näyttää autoilun tulevaisuus!

Sisänäkymää hallitsee jo tutun 17″ näytön lisäksi totutusta poikkeava ratti. Auto on kuusipaikkainen.

Eteenkin mahtuu kolme rinnan. Tallit menevät uusiksi – tai no eihän tämä tallia tarvitse!

Cybertruck luonnollisesti hyödyntää uusinta Supercharger V3 -tekniikkaa. Latausteho on siten 250 kW eli akku täyttyy hurjaa tahtia. Akun tarkemmasta koosta ei ole vielä tietoa.

Hinnat yllättivät. Odotuksissa oli hinnat alkaen 50 000 dollaria, mutta Musk pisti vielä kymppitonnilla paremmaksi.

Autoa tarjotaan aluksi kolmena versiona. Takavetoisen yksimoottorimallin range on 400 km ja nelivetoisen kaksimoottorimallin 480 km. Huippumalli on peräti kolmemoottorinen, ja sille luvataan peräti 800 km range. Suorituskyky on hurja, ja nollasta sataan pääsee 2,9 sekunnissa. Hinnoiksi ilmoitettiin 39900 dollaria, 49900 dollaria ja 69900 dollaria. Suomen verottaja lisää päälle omansa, jäämme odottamaan mihin hinta asettuu tuotannon alkaessa vuoden 2021 lopulla. Kolmimoottorista mallia joudutaan odottamaan 2022 saakka.

Kontti näyttää käytännölliseltä. Kate auttaa Suomen talvessa. Odotamme miltä etukontti näyttää, mikäli kalupakki tai ostoskassi menee kätevästi frunkkiin paranee käyttökelpoisuus sekä työ- että arkikäytössä.
Vetopainoa luvataan parhaimmillaan yli kuusi tonnia. Ei kun korttia korottamaan.
Lisävarusteena tarjotaan leirintäsettiä. Auto korpeen ja kalalle!