Tesla Model S -malleissa havaittu valmistusvirhe koskee tuhansia autoja – saattaa lamauttaa auton keskustietokoneen

Useampien lähteiden mukaan, vuosina 2014-2017 valmistettujen Teslan Model S-täyssähköautojen tietokoneissa on havaittu valmistusvirhe, joka saattaa lamauttaa auton keskustietokoneen jo muutaman vuoden käytön jälkeen.

Havaittu ongelma johtuu auton Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän ohjelmointivirheestä, jonka vuoksi ohjelma ylikuormittaa tietokoneen eMMC-muistipiiriä, kirjoittamalla siihen toistuvasti lokitietoja auton toiminnasta. Vuosia kestävän ylikuormituksen seurauksena, muistipiiri saattaa hajota, mikä samalla lamauttaa koko keskustietokoneen toiminnan.

Tesla Model S -sähköautojen keskustietokone (MCU) ohjaa auton keskeisiä toimintoja, kuten ajovaloja, sumuvaloja, ilmastointia, ikkunoiden ja peilien lämmitystä, radiota, navigointia ja useita muita ajamiseen liittyviä ominaisuuksia.


Myös Elon Musk on vahvistanut ongelman olemassaolon ja korjauspäivityksen 12.10.2019 julkaisemassa Twitter-päivityksessään. Ohjelmistovirheen korjaus ei valitettavasti kuitenkaan poista muistipiirille jo tapahtuneita vaurioita ja niiden seurauksia.

Ongelma koskettaa myös Teslan suomalaisia asiakkaita, ja Suomessa tapauksia on raportoitu jo lukuisia. Eräs lukijamme kertoi hankkineensa Tesla Model S-auton vuonna 2015 noin 120 000 euron hintaan, ja sen keskusyksikön hajonneen joulukuussa 2019. Autolla oli ehditty siihen mennessä ajaa vain reilut 60 000 kilometriä. Tesla on alustavasti kieltäytynyt korvaamasta kyseisen auton valmistusvikaa, vedoten takuun umpeutumiseen. Tapauksesta on reklamoitu uudelleen vedoten kuluttajansuojalakiin.

Kuluttajansuojalaissa säädetään, että tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata
sitä mitä kuluttajan on yleensä sellaisen tavaran kaupassa perusteltua syytä olettaa
(KsL 12 § 2 mom. 5 kohta). Myyjä on vastuussa virheestä, joka tavarassa on ollut
ostohetkellä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin (KsL 15 § 1 mom.). Kyseessä on
virhe, jos auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista
laatua.

Mikäli Tesla ei suostu korjaamaan virhettään veloituksetta, napsahtaa keskusyksikön korjaamisesta auton omistajalle jopa 2500 euron lasku.