Tesla Model S toimii hyvin myös farmarina – tässä on hollantilaisen muotoilijan näkemys aiheesta

Tesla Model S on monesta muusta sähköautosta poiketen varsin perinteisen näköinen auto, jonka linjat vetoavat myös yltiöerikoisia ekokulkineita vierastavien ostajien makuun. Model S:n linjat ovat huomattavasti tasapainoisemmat kuin Model 3 -pikkuveljessä ja Model X -crossoverissa, joita vaivaa korkeamman kattolinjan mukanaan tuoma tötterömäisyys.

Coupé-henkisen Model S:n viisto perä vaatii kuitenkin uhrauksia tavaratilan korkeuden suhteen, vaikka ruuma on pohjapinta-alaltaan niin mittava, että sinne sopii jopa kaksi pientä lisäistuinta. Hollantilainen Niels van Roij Design on nyt ratkaisemassa tätä ongelmaa todella tyylikkäällä tavalla. Alankomaalaiset valmistelevat nimittäin parhaillaan shooting brake -tyyppistä tyylifarkkua Model S:n pohjalta.


Muotoilufirma on jo julkaissut pari kuvaa auton projektivaiheesta, ja siitä on tehty myös piirrettyjä tiiserikuvia. Shooting Brake -Teslan designia on mietitty pitkään ja hartaasti, ja erilaisia vaihtoehtoja on punnittu muotoiluprosessin aikana. Katon linjat on laitettu uusiksi keskipilarista lähtien, ja tavoitteena on ollut elegantti kokonaisuus tavaratilan volyymin maksimoinnin sijasta. Ruuma on joka tapauksessa entistä korkeampi, eli käytännöllisyyskin on kohentunut.

Uusi kattolinja korostaa lisäksi mukavasti Teslan takalokasuojia, joiden pullistukset näyttävät nyt lähes bodatuilta. Niels van Roij Design vastaa vain farkku-Teslan muotoilusta, ja auton valmistus uskotaan toiselle pajalle tulppaanien maasta. Kyseessä on RemetzCar-niminen firma, jolla on jo kokemusta kustomoidusta Teslasta. Yritys on nimittäin tehnyt sähköautofanien viimeiselle matkalle sopivan hautausauto-Teslan.

RemetzCar aikoo tällä kertaa valmistaa 20 yksilön piensarjan sähköauton shooting brakesta. Ostajat pääsevät valitsemaan sisustan materiaalit makunsa mukaan, joten pajalta ei taida tulla kahta identtistä yksilöä. Ensimmäisen auton pitäisi olla valmiina ensi maaliskuussa, eli odottavien aika ei ole enää kovin pitkä. Hollantilaisten tulkinta farmari-Teslasta ei ole muuten lajinsa ensimmäinen, mutta se saattaa hyvinkin olla tyylikkäämpi kuin muiden koripajojen vastaavat luomukset.