Tesla myy niin paljon autoja, että se ei pysty enää korjaamaan ja huoltamaan niitä ajoissa

Kalifornialaislähtöinen sähköautopioneeri Tesla on kasvanut melkoista tahtia viime aikoina. Yritys aikoo toimittaa asiakkailleen 50 000 autoa tämän vuoden jälkimmäisen puoliskon aikana, ja vuosittaiseksi tuotantomääräksi kaavaillaan peräti 500 000 yksilöä, kun nyky-Tesloja halvempi Model 3 saadaan myyntiin parin vuoden kuluttua. Hurjasti kasvaneesta myynnistä huolimatta merkillä on USA:ssa tällä hetkellä vain 61 huoltopistettä 24 osavaltiossa, mutta lisähuoltopisteitä on kuulemma tulossa.

Niille onkin suorastaan huutava tarve, koska amerikkalaiset asiakkaat ovat joutuneet odottelemaan epätavallisen kauan Teslansa huoltoon tai korjaukseen saamista. Viivästykset ovat koskeneet sekä normaaleja huoltoja että isompia korjauksia. Esimerkiksi Model X:n omistava Ethan Shapiro joutui odottamaan lähes viikon, että ongelmia tuottanut oven lukko saatiin korjattua. Tämän jälkeen hän joutui odottelemaan vielä 10 päivää huonosti sulkeutuvan ikkunan kuntoon saamista.

Shapiro kertoi kokemuksistaan Automotive Newsille ja totesi samalla, että hänen aiemmin omistamansa Model S:n korjaukset sujuivat paljon nopeammin. Niistä on Shapiron mukaan tullut ongelma vasta nyt, kun Tesla on kasvanut niin nopeaa tahtia. Chris Terry on puolestaan joutunut odottamaan jo viisi viikkoa Model S:nsä tuulilasin korjausta, ja se on edelleen rikki ulkopuolisen pajan tekemän epäonnistuneen korjausyrityksen jäljiltä. Remontti on viivästynyt, koska Tesla ei ole pystynyt vieläkään toimittamaan uusia osia. Sähköautovalmistaja ei ole myöskään viestinyt asiasta millään tavalla asiakkaille.


Korjaukset eivät ole sujuneet toivotulla tahdilla edes kiireellisemmissä tapauksissa, joissa esimerkiksi sähkömoottoreista on kuulunut outoja ääniä. Tesla haluaa itse kontrolloida huoltoja ja korjauksia, joita tehdään monimutkaista tekniikkaa sisältäville sähköautoille. Tässä on kuitenkin se ongelma, että sen oma huoltoverkosto ei pysy autojen jatkuvasti kasvavan määrän perässä. Yrityksen onkin pakko kouluttaa lisäväkeä tai antaa myös muiden firmojen huoltaa sen autoja ennen kuin ongelma räjähtää täysin käsiin Model 3:n markkinoille tulon myötä.

Tämänhetkiset Teslan omistajat suhtautuvat tilanteeseen vielä ymmärtäväisesti, koska he kokevat olevansa eräänlaisia sähköautoilun pioneereja. Alkuvaiheessa monet pienet puutteet annetaan helposti anteeksi, ja useat Tesla-kuskit ovat muutenkin melkoisen fanaattisia merkkinsä suhteen. Nykyiset ongelmat nostavat kuitenkin heidänkin kynnystään suositella merkkiä ulkopuolisille, ja tuleva Model 3 tuo Teslalle suorastaan massoittain uusia asiakkaita, jotka ovat tottuneet perinteisten merkkien huoltovarmuuteen.