Tesla julkisti uuden supernopean latausjärjestelmän – Supercharger V3

Jokamies-Teslan-osto-Hollannista-Supercharger

Teslan Supercharger-verkostossa on jo liki 1500 pistettä eri puolilla maailmaa. Vuodesta 2012 alkaen verkosto on kasvanut tasaisesti, ja toiminut Model S ja Model X autojen latauspaikkana pidemmillä siirtymillä. Supercharger on tarjonnut parhaimmillaan liki 120 kW lataustehon, mikä on jo sellaisenaankin riittänyt erittäin ripeään matkantekoon. Tällä hetkellä asemia varustetaan Euroopassa CCS-liittimin, jolloin myös uusin Model 3 voi käyttää niitä.

Nyt Tesla esitteli kokonaan uuden Supercharger V3 standardin, joka mahdollistaa maksimissaan 250 kW lataustehon. Ensimmäisenä suurta lataustehoa pystyy ottamaan vastaan uusinta akkutekniikkaa käyttävä Model 3, kunhan tämän mahdollistava ohjelmistopäivitys on asennettu. Jatkossa myös Model S ja Model X mallien latausnopeus nousee vastaavasti.

Teslan mukaan Model 3 (ja samalla tuleva Model Y) pystyy ottamaan sähköä vastaan 250 kW teholla, jolloin tunnissa voisi ladata sähköt 1500 km ajoon! Model 3 akku tosin täyttyy paljon nopeammin, mutta käytännön puolen tunnin lataus 400-500 km tekee matka-ajosta todella nopeaa. Jää nähtäväksi kuinka paljon vanhempien S ja X -mallien latausteho nousee.


Lisätehon lisäksi uusi Supercharger V3 mahdollistaa aurinkokennojen ja Powerpackien käytön. Latausasemaan yhdistetyn akuston tarkoituksena on tasata tehopiikkejä, jolloin aseman sähkönsyötössä ei tarvitse varautua maksimitehoon. Lisäksi Powerpack varastoi aurinkokennojen tuottaman sähkön mikäli autoja ei juuri sillä hetkellä ole latauksessa. Myös kahden vierekkäisen tolpan tehonjako poistuu päivityksen yhteydessä.

Supercharger V3 latauskaapeli on nestejäähdytetty korkeita tehoja kestääkseen, mutta pysyy silti ohuempana kuin nykyinen latauskaapeli. Jäähdytinlaitteisto ja -pumppu voidaan asentaa nykyisten Supercharger-tolppien jalustaan. Uuden invertterin hyötysuhde on noussut 92% → 96%, ja Tesla uskoo säästävänsä jatkossa energiakustannuksissa merkittävästi.

Epävirallisesti tiedetty akkulämmitys Superchargeria kohti ajaessa esiteltiin nyt virallisesti nimellä On Route Battery Warmup. Lämmityksen luvataan lyhentävän latausaikaa 25% myös vanhemmilla latureilla. Uudistuksen yhteydessä myös V2 Supercharger saa hivenen lisää latausnopeutta maksimitehon noustessa 145 kW. Kokonaisuudessaan Tesla ennustaa uuden V3:n lyhentävän keskimääräisen latausajan 15 minuuttiin ja kertoo nykyisen latausverkoston pystyvän uudistusten jälkeen käsittelemään tuplamäärän latauksia päivässä.

Keskimääräinen latausaika laskee sekä akunlämmityksen että kasvaneen maksimitehon ansiosta. KUVA: Tesla

Kilpailijoiden vasta avatessa ensimmäisiä 175 kW latauspisteitä Tesla ottaa etumatkaa uudella Superchargerilla. Parantuneen kapasiteetin myötä kiihkeästi myyvä Model 3 ja tuleva Model Y eivät ruuhkauta latauspisteitä. Kilpailijoita suurempi latausteho yhdistettynä luokissaan muita merkkejä taloudellisempiin sähköautoihin pitää Teslan lähivuosinakin ykkösvalintana matka-ajoon.