Teslan pick-upia ei saa myydä Euroopassa – kulmikas Cybertruck on liian vaarallinen sekä jalankulkijoille että matkustajille

Tesla kohahdutti marraskuussa automaailmaa esittelemällä radikaalin Cybertruckin, joka lienee alan kulmikkain ilmestys sitten 1970-luvun futurististen konseptien. Mm. James Bondin sukellusveneenäkin toimineesta Lotus Espritistä muotoihinsa inspiraation saaneen ilmestyksen koripellit on tehty ruostumattomasta teräksestä toisen automaailman ikonin, eli DeLorean DMC-12:n tavoin. Tesla haluaa korostaa materiaalivalinnallaan lava-autonsa kestävyyttä, mitä tukevat myös luodinkestäviksi mainostetut ikkunat, jotka kylläkin hajosivat ensiesittelyssä.

Cybertruckin prototyyppejä on jo nähty jenkkikilpien välissä mm. itse Elon Muskin puikottamana. Pick-upin tuotannon on luvattu käynnistyvän vuonna 2021, ja valikoiman pitäisi laajentua seuraavan vuoden puolella. Cybertruckin muotojen sopivuutta sarjavalmistukseen on jo ehditty epäillä, mutta Tesla on ilmeisesti tosissaan erikoisen designinsa kanssa. Auton raakakoristakin on nimittäin julkaistu kuvia, joissa korirakenteen kulmat ovat aivan yhtä terävät.


Suoraviivaiset muodot johtuvat Teslan mukaan siitä, että materiaalina käytettävää ruostumatonta terästä ei pysty taivuttamaan kaarevaksi. Amerikassa tämä ei ehkä ole ongelma, mutta Euroopassa pätevät eri turvallisuusnormit. AutomobileWoche-niminen julkaisu haastatteli aiheesta Saksan katsastusviranomaisia, joiden mukaan autoa ei voi myydä sellaisenaan vanhalla mantereella. Cybertruckin ruostumattomasta teräksestä tehty rakenne on ensinnäkin liian jäykkä, jolloin se ei pysty imemään itseensä energiaa törmäyksissä.

Liiankin tuhti rakenne voi saada matkustajat tuntemaan olonsa turvalliseksi, mutta todellisuudessa törmäysenergia välittyisi auton kokoonpainuvien vyöhykkeiden sijasta matkustajiin. Lisäksi Teslan nokkapellin ja etupuskurin pitäisi olla paljon joustavammat jalankulkijaturvallisuuden takaamiseksi. Pick-upin terävät kulmatkin ovat suuri riski tässä suhteessa, joten auton kori vaatisi todella kattavia muutoksia Euroopan tieliikennehyväksynnän saamiseksi.

Teslan kotimarkkinoilla tämä ei ole ongelma, koska valmistajat voivat itse sertifioida tämäntyyppiset autot tieliikennehyväksynnän saamiseksi. Euroopassa asia on kuitenkin toisin, ja esimerkiksi Saksassa maan viranomaiset ja TÜV-katsastuslaitos ovat mukana uuden automallin luokitteluprosessissa. Myös esimerkiksi Euro NCAP:n tekemät törmäystestit ovat vanhalla mantereella tärkeitä, kun taas USA:ssa light-duty truck -kategoriaan luettavalta Cybertruckilta ei edes vaadita tiettyjä turvallisuusominaisuuksia rekisteröintikelpoisuuden saamiseksi.

Jäämme siis odottelemaan, aikooko Tesla tehdä Cybertruckin rakenteeseen todella perustavanlaatuisia muutoksia Eurooppaa varten vai jääkö superkulmikas avolava lopulta vain kotimarkkinoiden erikoisuudeksi.

Toim. huom: Toisaalta, jos Musk pystyy lähettämään raketin Marsiin, niin ehkä hän myös pystyy muokkaamaan tuotantomallin puskurin säädökset täyttäväksi.