Testi ei mennyt ihan putkeen – uusi Alpine A110 paloi Top Gearin Chris Harrisin ja Eddie Jordanin alta

Alkuperäinen Alpine A110 kuuluu Ranskan harvalukuisiin aitoihin urheiluautoihin. 1960-luvun alussa markkinoille lanseerattu sportti pysyi tuotannossa pitkään, ja se kehittyi elinkaarensa mittaan myös menestyksekkääksi ralliautoksi. A110:llä napattiin jopa rallin MM-sarjan ensimmäinen merkkimestaruus vuonna 1973, jolloin auto oli jo uransa ehtoopuolella. A110:n valmistus päättyi vuonna 1977, ja jo kuusi vuotta aiemmin esitelty A310 jatkoi Renaultin omistukseen siirtyneen sporttibrändin tarinaa.

Tuo tarina päättyi toistaiseksi 1990-luvun alkupuolella, jolloin Dieppen tehtaalla keskityttiin Renaultin omiin urheilumalleihin. Alpine teki kuitenkin sporttiautofanien riemuksi comebackin, ja uusi A110 paljastettiin melko tarkalleen vuosi sitten. Auton muodot toistavat hienosti alkuperäisen A110:n linjoja, mutta moottorin sijoituspaikka on vaihtunut. Uudessa Alpinessa on takamoottorin sijasta keskimoottori, eli se on melko suora kilpailija Alfa Romeo 4C:lle ja Porsche 718 Caymanille.

Tuore A110 on saanut suorastaan ylistäviä arvioita eri medioissa, mutta asiakastoimitukset eivät ole vieläkään alkaneet. Autoon tehdään ilmeisesti vielä viimeisiä hienosäätöjä, jotta kaikki olisi kohdallaan asiakkaille luovutetuissa autoissa. Nyt Alpinen ratin taakse pääsivät Top Gearin Chris Harris ja Eddie Jordan, jotka testasivat ranskalaissporttia vanhojen aikojen hengessä Monte Carlo -rallin suljetulla erikoiskokeella.


Armoitettuna rattimiehenä tunnettu Harris antoi autolle kunnon kyytiä vuoristossa kiemurtelevalla serpentiinitiellä, ja entinen F1-tiimipäällikkö Jordan istui vieressä. Alpine tuntui kuulemma jopa matkustajan paikalta mahtavan ketterältä, mutta sitten jotakin meni pahasti pieleen. Ensin A110:n mittaristoon syttyi moottorin vikavalo. Tämän jälkeen Harris avasi auton oven, jolloin liekit jo lähes nuolivat miehen käsivartta. Kaksikko pakeni nopeasti soihduksi muuttuneesta sportista, joka paloi korpuksi vain neljässä minuutissa.

Top Gearin mukaan Renault tutkii parhaillaan palon syytä, ja tällä hetkellä kaikki esisarjan autot ovat ajokiellossa. Toivottavasti vika selviää pian, jotta autojaan jo kärsimättömästi odottavat ensimmäiset ostajat pääsevät vihdoin oman Alpinensa ratin taakse. Onneksi tulipalovaara tuli ilmi jo ennen asiakastoimitusten alkamista, koska varsinaisten tuotantoautojen kärähtäminen olisi voinut tulla Renaultille todella kalliiksi.