Tieverkon yksityistämisellä ”koijataan apinaa”

Tie

Liikenne- ja viestintäministeriö ajaa parhaillaan koko tieverkon siirtämistä uuden Liikenneverkko Oy:n omistukseen. Jatkossa LiVe Oy keräisi rahaa autoilijoilta ja tekisi itse päätökset tieinvestoinneista. Vastapainoksi autoilun veroja ”pienennettäisiin”, mutta kukaan ei ole kertonut kuinka paljon. Homma haiskahtaa pahasti – siirretäänkö veronmaksajan fyrkat hyvän veljen taskuun?

Koko homma perustuu Jorma Ollilan työryhmä esittämään, jo kertaalleen alas ammuttuun malliin, jossa jokaiseen autoon asennetaan paikanninjärjestelmä ja jokaisesta ajetusta kilometristä laskutetaan. GPS-paikannin ei tietenkään muka maksa mitään, ja aikoinaan Ollila väitti sen hinnaksi 20€. Se on ehkä härpäkkeen hinta tuotantolinjan päässä jossain kaukoidässä, mutta Suomeen tuotuna palikka maksaakin jo satasen. Kun tähän lisätään vielä LiVe Oy:n valtuuttaman liikkeen asennustyö, niin loppuhinta on ainakin 300€. Kerrotaan tämä kaikkien suomalaisten ajoneuvojen määrällä (3 028 333 autoa, 250 000 moottoripyörää, 200 000 mopoa ja 150 000 traktoria), niin pelkästään asennustyöllä kupataan suomalaisilta autoilijoilta karmivat 1,1 miljardia euroa!

Jorma Ollila vetämän ryhmän ehdottama kilometrivero tekee paluuta takaoven kautta Live Oy:n muodossa. KUVA: Wikimedia Commons

Jos autoilija ei tästä hyödy, niin kuka sitten? Valtio on kuvitellut pääsevänsä järkestelyllä edullisemmin kuin ennen, mutta tuttuun tyyliin tuotot on varmasti liioiteltu ja kulut laskettu alakanttiin. Jos päästään edes nollille, niin se lienee hyvä tilanne.


Todellinen hyötyjä on Panda-ryhmänä tunnettu porukka, joka keräisi hillot autojen sateelliittiseurannasta. Porukkaan kuuluvat Pohjola, Applicom, Nokia tytäryhtiöineen, Destia, Helpten ja Taipale Telematics. Jo mietintävaiheessa porukka on kerännyt muikeat rahat Tekesin tukiessa hanketta (tuet löytyvät suoraan Tekesin sivuilta yrityksen nimellä). Yhteiskunnan rahaa on poltettu kymmeniä miljoonia, eikä loppua näy.

Koittaako LiVe Oy koijata apinaa? KUVA: Youtube

Todellinen hupi alkaisi satelliittivalvonnan alkaessa. Jossain kohtaa ajetun kilometrin hinnaksi on arvioitu 6,8 senttiä, joten keskimääräisellä 16 000 kilometrin ajolla joutuisi maksamaan yli tonnin vuodessa. Trafin tilastojen mukaan maan 2,5 miljoonalla henkilöautoilla ajetaan vuosittain 46,8 miljardia kilometriä, joten autoilijoilta kupattaisiin vuodessa yli 3 miljardia euroa!

Todellinen vaaranpaikka vaanii paikannuksessa, mikä pahimmassa tapauksessa avaa ovet automaattiselle sakotukselle. Kun ajoneuvon nopeus ja paikka tiedetään koko ajan, voidaan sakko napsauttaa jokaisesta pienestäkin ylityksestä. Aikomus muuttaa ylinopeussakot hallinnollisiksi maksuiksi suurimpia ylityksiä lukuunottamatta on luonnollinen askel automaattirahastusta kohti – sakko voidaan lähettää suoraan omistajalle kuljettajaa selvittämättä.

Työn alla on sellainen himmeli, että kohta meillä on vanhaa kunnon autoveroa ikävä!