Toimiiko sähköauto talvella? – Teslalla Nordkappiin, osa 7

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Pyhäjärvi-yöllä

Kotimatka alkoi tuttuun tapaan pimeyden vallitessa. Kilpisjärven tie nousi jyrkästi rinteeseen ja ylämäki kohti kotia alkoi. Muutaman kymmenen kilometrin matkalla tie nousisi 500 metriä merenpinnasta, joten varauduin korkeahkoon kulutukseen stintin alussa. Karvan yli 300 km matka Leville olisi silti lastenleikkiä täydellä akulla.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Suomi
Suomeen sirtymisestä kertoi vain mitätön kyltti tien varressa. Oli pakko ottaa pakkia ja ikuistaa tilanne.
Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Muotkatakka
Ei ihme jos akkua kuluu, koska ensimmäisen 60 km matkalla noustaan merenpinnasta yli puolen kilometrin korkeuteen. Muotkatakka on Suomen maanteiden korkein kohta.

Suomen puolelle siirtymistä ei edes meinannut huomata, ja jouduin ottamaan pakkia kuvatakseni asiasta kertovan kyltin. Kolmentuhannen kilometrin kohdalla ajaminen alkoi muutenkin jo tuntua puulta, koska uusia maisemia ei olisi luvassa. Edessä olisi tappavan tylsä ajo pitkin päätietä etelään.

Jokamies - Teslalla talvella Nordkappiin - paluureitti 2
Viimeisen vuorokauden aikana ajettaisiin muutama kilometri. Nelostie olisi jo tuttua pakkopullaa.

Levillä törmäsin toiseen autossa yöpyjään. Näin hieman pidemmälle ajatellun setupin: patjan alle oli aseteltu vaneri ja vuode oli sijoitettu niin, että takapenkillä oli yksi istumapaikka vapaana nukkumaanmenoa helpottamaan. Luksusta! Kuulumisten vaihdon jälkeen otin pikku tirsat, kun CHAdeMO täytti tyhjää akkua puolentoista tunnin verran.


Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Akku-2-pinnaa
Jos on tottunut tankkaamaan bensamittarin painuessa alle puolen välin saattaa sähköautoilu aluksi tuntua pelottavalta. Reilun kolmenkymmentuhannen yhteisen kilometrin jälkeen 2% akkua perillä tuntuu jo melkein ylimitoitetulta reserviltä. Tesla tarjoaa erinomaiset apuvälineet virranhallintaan, joten akku ei lopu vahingossa. Alkuperäisen ennusteen mukaan varausta olisi ollut jäljellä enemmän, mutta ajoin hyvällä tiellä vähän reippaammin. Kuvaajan harmaa viiva on auton ennuste ja värikäs kuvaaja on toteutunut kulutus.

Matkan jatkuessa päivä oli jo hämärtymässä. Ajaisin alas Pellon kautta, ja täyttäisin akun Vihreän pysäkin CHAdeMOssa. Siitä matka jatkuisi Haaparannan kautta lataamaan jollekin Kemin ja Oulun välisistä CHAdeMOista ennen paluuta Superchargerien pariin.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Levillä-ruuhkaa
Levin Hullun Poron latauspisteessä oli jo pienimuotoinen teslaruuhka. Fortumin CHAdeMOn (ja CCS:n) ja kahden Destination Chargerin lisäksi hotellin pihassa on muutama Type2 latauspiste.

Vihreän pysäkin laturi ei oikein halunnut suostua yhteistyöhön. Virran sovelluksen ja laturin rämpyttämisen jälkeen sähkö lähti lopulta liikkeelle. Tämä oli ensimakua tulevasta.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Ylitornio
Ylitornion kohdalla Torniojoen ylittävä silta oli valaistu kauniisti. Paluumatka taittui pimeässä, vaikka ”valoisa” aika liki tuplaantuu Nordkappista Oulun korkeuksille siirryttäessä.

Seuraava stoppi oli Aavasaksa, pakkohan siellä oli poiketa kun kerran kesäkohteita kierretään. Vaaran laella ei näkynyt kuitenkaan ristin sielua ja näkötornikin oli suljettu. Näinkö meitä turisteja palvellaan?

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Aavasaksa
Aavasaksan näkötorni oli visusti suljettu. Pöh.

Ajattelin ladata jo Neste Tupasvillassa (koska Tesla latautuu CHAdeMOsta nopeammin kun akku on täydempi), mutta se jäi haaveeksi. Ilmeisesti verkkoyhteydessä oli vikaa, eikä lataus startannut apilla eikä edes lätkällä. Nelospysäkin Virtapisteellä ei ollut yhtään parempi tuuri, appi vilkutteli käynnistystä mutta mitään ei tapahtunut. Jos Kärkkäisen laturi ei toimisi, olisi nilkutettava ex-anoppilaan sähköä kerjäämään. Ihmettelen näiden latureiden konffausta, eikö verkkoyhteyden pätkiessä kannattaisi mieluummin jakaa sähkö vaikka ilmaiseksi? Rovaniemen laturikin oli ilmeisesti ollut pois pelistä jo useamman kuukauden, mikä on kyllä surkeaa toimintaa sesongin alla.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Pulkkilan-kirkko
Paluumatka nelostietä sujui rauhallisesti kahvin ja pikku torkkujen voimin. Pulkkilan kirkko on niin moneen kertaan sattunut silmiin nelostietä ajaessa, että nyt täytyi oikein poiketa nappaamaan kuva.

Alku ei luvannut hyvää Kärkkäiselläkään: laturin CHAdeMO-pistoke oli nimittäin jäätynyt kiinni telineeseen. Lisäksi sen mekanismi oli jumissa eikä suostunut kunnolla lukittumaan Teslan adapteriin. Päädyin lopulta kiinnittämään adapterin autoon ja sain pienen väännön jälkeen johdon siihen kiinni. Kun lataus käynnistyi, pääsi helpotuksen huokaus. Ennen tätä reissua ei vastaan ole vielä kertaakaan osunut toimimatonta laturia, joten Pohjois-Suomi ei saa edes tyydyttävää arvosanaa. Pikkuakkuinen sähköauto olisi ollut lirissä.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Vierumäki
Vierumäen Superilla törmäsin mielenkiintoiseen, ilmeisesti Teslan tekniikalle konvertoituun farkkumersuun. Harmillisesti kuljettaja oli unohtanut ennen tauolle lähtöä kytkeä autonsa laturiin. Voi harmi!

Kärkkäisen jälkeen palattiin kuuluisan junan vessan lailla toimivien Superchargereiden pariin. Matka eteni yllätyksettömästi ja rauhallisesti kelin heikentyessä. Lumisade ja liukas tienpinta pitivät marssinopeuden verkkaisena, mutta kotiin päästiin ongelmitta.

Jokamies-Teslalla-talvella-Nordkappiin-Kulutus
Yhteenveto eri etappien kulutuksesta. Kelistä riippumatta kantama oli minimissäänkin 300 km, mikä oli hieman enemmän kuin mitä kuvittelin. Sähköautolla pärjää talvellakin erinomaisesti ja mukavasti, koska kaikilla etapeilla sisälämpötila oli 22-24 C ja penkinlämmitin päällä ykkös- tai kakkosteholla.

Kaikkiaan matkamittariin kertyi kuudessa päivässä liki 4000 km. Talvisen turneen keskikulutus oli 212 Wh/km, mikä on vähemmän kuin mitä odotin. Kulutus vaihteli 184-235 Wh/km välillä ja range vastaavasti 300-383 km välillä. Johtopätöksenä puheet sähköauton soveltumattomuudesta Suomen talveen voidaan lopettaa paikkansapitämättöminä.

Latauskulut (lisätty 31.12.2018)

Lukijoiden pyynnöstä ynnäsin latauskulut. Pysähdyin maksulliselle pisteelle viisi kertaa ja rahaa paloi yhteensä 75,53€. Kustannus on siis alle 2 senttiä per km.

Nuuka olisi ladannut Levillä Fortumin CHAdeMOn sijaan ilmaisesta Destination Chargerista ja säästänyt tästä vielä puolet. Tosin aikaa olisi palanut nelinkertaisesti, joten idea ei innostanut.

Ei tämä kallista ole.

Teslalla Nordkappiin -juttusarjan julkaistut osat: