Toimittajan autot 12 – Legendaarinen Volvo Amazon

Ensimmäinen auto, jossa muistan matkustaneeni, on vanhempieni Volvo Amazon. Auto oli väriltään valkoinen ja kaunottaren tyylikäs viininpunainen katto viimeisteli kokonaisuuden. Tällöin kultaisen kahdeksankymmenluvun alkuvuosina ei edes turvalliseksi mielletyn automerkin kyydissä mietitty liikoja turvallisuutta, vaan tapanani oli istua takapenkin käsinojalla, josta näkikin mukavasti lyhyestä varresta huolimatta. Siihen ne muistot sitten jäävätkin.

Toimittajanretku matkasi ensimmäisen automatkansa vuosimallin ’66 Amazonin kyydissä. Ei tullut pojasta silti volvomiestä. KUVA: Luukkasen suvun arkistot

Amazonia valmistettiin Ruotsin teollisuuden kulta-aikana, kun toiselta maailmansodalta välttynyt maa tuotti ihan tosissaan tavaraa maanosan jälleenrakentamista varten. Sodan jäljiltä maailma oli sekaisin, että pikkuruisen Ruotsin tuotanto nosti sen koko maailman top-10 teollisuusmaiden joukkoon. Volvon nousu alkoi tänä aikana, ja Amazonin myötä Volvo nousi vuonna 1958 Ruotsin myydyimmäksi autoksi pitäen piikkipaikkaa siitä lähtien, kunnes vuonna 2016 Volkswagen meni ohi. (No väliäkö tuolla, olihan Volvo tällä välin myyty kiinalaisille…)

Volvo Amazon nosti merkin Ruotsin myyntitilastojen kärkeen 60-luvun vaihteeseen tullessa. Kauppa kävi ympäri maailman ja myös Suomessa Amazon nousi suosituksi autoksi. Mainos vuodelta 1956.

Alunperin Amazonin piti olla Amason, koska autoa ei haluttu yhdistää verenhimoisiin naistaistelijoihin. Nimi oli kuitenkin saksalaisen moottoripyörävalmistajan Kreidlerin rekisteröimä, joten yhden kirjaimen muutos oli välttämätön. Onneksi nimi ei miestä pahenna eikä autoa – terveisiä vaan Mitsubishin Pajeron nimityöryhmälle.


Saksalainen Kreidler oli rekisteröinyt itselleen Amason nimen, joten Volvo joutui muuttamaan ässän zetaksi. Kuvalla Kreidler Amazone vuodelta 1957. KUVA: Kreidler Museum

Volvo Amazon oli tuotannossa pitkään. Vuonna 1956 tuotantoon tulleen mallin valmistus jatkui aina vuoteen 1970 saakka, kunnes uusi ja moderni 140-malli korvasi sen. Myös Amazonin edeltä PV pysyi tuotannossa pitkään (Volvolle tyypilliseen tapaan), aina vuoteen 1965 saakka, koska markkinoilla oli kysyntää Amazonia edullisemmalle perusautolle. Kaikkiaan tehtaalta rullasi ulos liki 700 000 Amazonia.

Amazoniin mahtuu koko perhe suksineen päivineen. Omakotitalo, kaksi lasta, kultainen noutaja ja Kartanovolvo ovat edelleen keskiluokan unelmien keskiössä. Mainos vuodelta 1962.

Amazonia valmistettiin aluksi Lundbyn tehtaalla ja myöhemmin uudella Torslandin tehtaalla vuodesta 1964 alkaen. Teknisesti Amazon perustui pitkälti edeltäjänsä PV:n ratkaisuihin. Perusmalli oli ajan hengen tyylinen ponttoonikorinen kaksiovinen sedan, toki tarjolla oli myös neliovinen sedan ja myöhemmin mallisto kasvoi kartanomallilla. Merkin turvallisuusajattelusta kertoo se, että Amazonissa oli kolmipisteturvavyöt vakiovarusteena ensimmäisenä autona maailmassa.

Volvon Amerikan vientimallisto vuonna 1965. Myynnin vauhdittamiseksi Volvolla suunniteltiin jopa V8-myllyn asentamista Amazonin keulalle. Moottori jäi kuitenkin piirustuspöydälle, ja ensimmäistä vinkkelikasi-volvoa saatiin odottaa aina vuoteen 2005, jolloin Yamahan kanssa yhteistyössä suunniteltu B8444S-kone saatiin XC90-möhkäleen keulalle. Esite vuodelta 1965.
Speksit pöytään: Amerikan mallien teknisiä tietoja. Esite vuodelta 1965.

Vanhempieni auto oli varustettu 1,8 litraisella 75 hevosvoimaisella moottorilla, joka kuljetti 1100 kg painoista autoa kohtuullisesti. Sen rinnalla oli tarjolla samankokoinen mutta korkeampiviritteisempi, 20 hv enemmän tuottanut moottori, jonka yhteydessä tarjoiltiin myös levyjarrut etuakselille (perusmallissa 1964 alkaen). Vaihteisto oli joko 3- tai 4-lovinen manuaali (molemmat sai halutessaan ylivaihteella), tai 3-vaihteinen automaatti. Tehokkaimmaksi malliksi jäi Pyhimys-Volvon parilitraisella moottorilla varustettu Amazon GT, vaikka alunperin tehdas suunnitteli V8-konetta(!) auton nokalle Amerikan markkinat vallatakseen.

Volvo Amazon 1,8B ’66 oli erikoisempaa neliovista mallia, joka sopikin perhekäyttöön yleisempää kaksiovista paremmin. Peräkärrykin tuli kevyesti perässä. KUVA: Luukkasen suvun arkistot

Amazon oli 80-luvulla edelleen yleinen näky katukuvassa. Mallia pidettiin kestävänä ja sopi ominaisuuksiltaan talveen mainiosti. Suomessakin Amazon on suosittu harrastusauto, mutta ruotsalaiset ovat tosissaan rakastuneet malliin – rekisterissä on edelleen yli 20 000 Amazonia.

Jos jollakulla on tietoa tämän yksilön jatkovaiheista, niin olemme kiinnostuneita lisätiedoista.