Toimittajan valinnat: Maailman rumimmat henkilöautot – Fiat Multipla

Osa 2/10: Fiat Multipla 1998 – parittelevat sammakot

Fiat 600 Multipla näki ensi kertaa päivänvalon vuonna 1956. Kuten jo nimestäkin voi päätellä, pohjautui auto Fiat 600 -henkilöautoon, joka oli puolestaan isompi versio Fiat 500:sta. Suhteellisen pienestä koostaan huolimatta auto oli kuusipaikkainen tilaihme. Keksintö ei varsinaisesti ollut mikään kaunotar, mutta ihan sympaattinen kuljetin Italian kapeille kaduille.

Kuplavolkkarin uusi tuleminen vuonna 1997 tuotantoon asti esitellyn New Beetlen muodossa oli käynnistämässä varsinaista retroautojen tulvaa 90-luvun lopulla. Mukaan apajille rynnisti jo seuraavana vuonna myös Fiat omalla naftaliinista kaivetulla mallinimellään. Kyseessä oli jälleen tila-auto, mutta luonnollisesti päivitettynä moderniin aikaan. Toisin kuin Kuplan kohdalla, muotoilun yhteneväisyys vanhaan malliin oli minimaalista. Autot ovat itse asiassa niin erinäköisiä, että tuntuu kuin Fiat ei olisi tiennyt mitä on tekemässä.


Jos sosiaalisessa mediassa on joskus jaettu auton kuva, joka on tavalla tai toisella liitetty rumuuteen, on useimmiten kyseessä ystävämme Multipla. Ulkonäöstä tuleekin mieleen kiimainen rupikonna, joka on kiivennyt parittelumielessä lajitoverinsa selkään toivoen saavansa elämänsä kyydit. Toisen teorian mukaan Multiplan suunnittelija Roberto Giolito on saattanut pitää lihavan ihmisen jalkaterää suunnittelun lähtökohtana.

Oli niin tai näin, Multipla oli tuomittu rumuuteen. Auto sinnitteli tuotannossa kuitenkin yllättävän pitkään, sillä vasta vuonna 2004 se sai faceliftin, joka oli todennäköisesti automaailman kaikkien aikojen mullistavin. Uudempaa versiota ei nimittäin tahdo kirveelläkään tunnistaa alkuperäisestä. Facelift olikin huomattavasti tavallisempi, jopa tylsä, mutta ei ainakaan kirvoittanut samanlaisiin kauhureaktioihin.

Toisin kuin viime jaksossamme esitelty ensimmäisen sukupolven laatikkomainen Nissan Micra, Multiplan suunnitellun lähtökohtana on selkeästi ollut jotain elämää suurempaa. Jos Micra oli muotoilun antiteesti, Multipla oli rohkea ja selkeästi kunnianhimoinen tuotos. Joskus kunnianhimoisimmatkin visiot vain kapsahtavat sisilialaiseen sypressipöheikköön.

Fiat Multipla noteraattin aina Top Gear -ohjelmassa asti, jossa se sai palkinnon jäätävästä ulkonäöstään. Suunnittelijaguru Gioliton kunniaksi täytyy kuitenkin laskea maestron myöhemmin suunnittelema Fiat 500 -retromalli, joka oli jo huomattavasti onnistuneempi tulkinta alkuperäisestä klassikosta.

Seuraavassa osassa esittelemme ajoneuvon ja pölynimurin risteytyksen.

Alkuperäinen Multipla tyylikkään kaksivärisenä. Uusi versio ei ollut aivan yksi yhteen.

Kommentoi Facebookissa



Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here