Toroidion-konseptiauton luoja Pasi Pennanen sai muotoilupalkinnon

Toroidion 1MW Concept

Suomessa valmistetun ja maailman tehokkaimmaksi sähköautoksi tituleeratun Toroidion-konseptiauton luoja Pasi Pennanen saa muotoilun Ornamo-palkinnon.

Voittajan valitsi kolmen palkintoehdokkaan joukosta sisustusarkkitehti Simo Heikkilä, joka antaa Pennaselle tunnustusta taitavasta kädenjäljestä ja kamppailusta suomalaisen teollisen muotoilun hegemonian puolesta.

Palkinto jaetaan Teollisuustaiteen Liitto Ornamon järjestämässä Muotoilupäivässä Helsingin Musiikkitalossa keskiviikkona 20.4. Palkinnon suuruus on 5 000 euroa.


– Pasi Pennanen omaa harvinaisen vahvan plastisen muototajun, joka on kulminoitunut hänen uusimmassa Toroidion-projektissaan. Sähköautot ovat jo tätä päivää, mutta Pasi Pennanen on pitkäjänteisyydellään ja automaailmaa kohahduttaneella teknisellä innovaatiollaan ottanut valtavan loikan. Se kertoo selkeästi, että täälläkin vielä osataan, kunhan uskalletaan, kertoo Heikkilä.

Ensin Jaguar, sitten Toroidion

Jaguarin suunnittelijana mainetta niittänyt Pasi Pennanen julkisti Monacon autonäyttelyssä oman konseptiautonsa, Toroidion 1MW Concept:in. Megawatin sähköautoa kutsutaan maailman tehokkaimmaksi sähköautoksi. Huiman konseptin taustalla on täysin uudenlainen sähkömoottoriratkaisu sekä nopea akunvaihtotekniikka, jota Pennanen vertaa kaasupulloon.

Jaguar F-Type Concept, Pasi Pennanen
Pasi Pennasen suunnittelema Jaguar F-Type Concept

– Kaasupullon käyttäjän ei tarvitse viedä grilliään tai asuntovaunuaan huoltoasemalle tankattavaksi – miksi siis autoilijankaan pitäisi? Sähköauton akun voi tekniikkamme avulla ladata itselleen sopivana ajankohtana, ilman jonottelua huoltoasemalla vesisateessa. Samalla vältytään sähköverkon kuormitustilanteista, mistä hyötyvät sekä asiakas että sähköverkkoyhtiö, kertoo Pennanen.

Vuonna 1997 Suomen ensimmäiseksi automuotoilijaksi valmistunut Pasi Pennanen on lähtenyt kehittämään Toroidionia täysin puhtaalta pöydältä. Kehitystyön pohjana on ollut ajatus siitä, millaisella autolla mies itse haluaisi liikkua. Ekologisuuden ohella sähköautoa on oltava vähintään yhtä mukava käyttää kuin polttomoottoriautoakin – vauhtia unohtamatta. Toroidion-konseptiautossa on neljä sähkömoottoria, joiden yhteenlaskettu teho on 1000 kW eli 1341 hevosvoimaa.

”Autojen on oltava koko ajan nopeampia, siitä ei päästä mihinkään. Tämä on kuitenkin tehtävä koko ajan vihreämmin ja puhtaammin”, Pennanen toteaa.

Toroidion valmistetaan Suomessa ja sen kasvutavoitteet ovat korkealla. Pennanen arvioi yrityksen työllistävän lukuisia autoilualan ammattilaisia lähivuosina.
Ehdolla resurssiviisaiden ratkaisujen edelläkävijät.