Toyota esitteli upouuden Hiacen – jopa 17-paikkaista autoa ei myydä kuitenkaan Euroopassa tai Japanissa

Toyota Hiace kuuluu Suomen ajoneuvoperinteeseen kuin rusina pullaan. Jo 1970-luvulla myyntiin tullut paku jatkoi eri sukupolviensa voimin myyntitilastojen kärkipaikalla vuosikymmenestä toiseen, kunnes Hiacen taru Euroopan markkinoilla päättyi muutama vuosi sitten uusimpiin päästömääräyksiin, joita auto ei enää täyttänyt. Sen jälkeen Toyota on tarjonnut Hiacen korvikkeeksi ranskalaisen PSA-konsernin tekniikan pohjalle tehtyä Proacea, joka on kuitenkin jäänyt kauas legendaarisen edeltäjänsä myyntilukemista.

Hiacea on myyty edelleen monilla markkinoilla Euroopan ulkopuolella, ja Japanissakin paku on ollut koko ajan saatavilla. Nyt Toyota esitteli täysin uuden Hiacen, joka lanseerattiin Filippiineillä. Tähän on syynsä, koska uutuus on suunniteltu erityisesti kehittyviä markkinoita varten. Uutta Hiacea saa kahdella eri korimallilla, ja sisustaankin on tarjolla useita eri ratkaisuja sekä yksityis- että ammattikäyttöä varten.


Uutuus on kasvanut joka suuntaan edeltäjäänsä verrattuna. Perusmallin pituus on venähtänyt peräti 570 millillä, ja leveyttäkin on tullut lisää 255 millin verran. Myös akseliväli on kasvanut rutkasti, eli 640 millillä. Hiacen perustana käytetty pohjalevykin on laitettu uusiksi, ja siinä on kuulemma hyödynnetty samoja ideoita kuin Toyotan viimeisimmissä henkilöautoissa käytetyssä TNGA-perusrakenteessa. Niinpä uuden pakun korirakenteen pitäisi olla entistä jäykempi, ja myös mukavuuden, hiljaisuuden sekä turvallisuuden mainostetaan kohentuneen.

Tarjolla on sekä perusmallinen että korotettu katto, ja myös sisustaan on saatavilla erilaisia penkkiratkaisuja. Niistä kattavin tekee Hiacesta lähes linja-auton, koska pakun pohjalta tehtyyn pikkubussiin sopii peräti 17 henkilöä. Pakettiversioon pitäisi puolestaan sopia kaikkien standardien mukaiset trukkilavat, ja vakiovarusteluun kuuluu monia ajoavustimia sisältävä Toyota Safety Sense. Niinpä valmistaja odottaa uutuudelleen viittä Euro NCAP -tähteä vastaavaa törmäystestitulosta.

Filippiinien jälkeen uusi Hiace lanseerataan vaiheittain monille muille markkinoille Aasiassa, Lähi-idässä, Afrikassa, Oseaniassa, Meksikossa ja muualla Etelä-Amerikassa. Japanin kotimarkkinoilla uutuutta ei kuitenkaan nähdä, koska japsien nykyinen Hiace jatkaa myynnissä entiseen malliin. Uuden pakun pellin alle saa joko 2,8-litraisen dieselin tai 3,5-litraisen bensakoneen, ja automaattivaihteistokin on tarjolla lisähintaan.