Toyota Land Cruiser FJ40 on haluttu maastoauto, josta maksetaan kilpaa suuria summia. 

Muistatko katsoneesi vanhaa uutisvideota jostain kaukaa Afrikasta, jossa vaikeakulkuisessa maastossa matkataan hieman Jeeppiä muistuttavalla maastoautolla? Tai sen uutivälähdyksen jostain Lähi-idästä, jossa valkoiset UN-merkein varustetut maasturit turvaavat rauhaa siellä, minne muulla autolla ei ole menemistä? Kyseessä on Toyotan FJ40 Land Cruiser, jota valmistettiin aina vuodesta 1960 vuoteen 1984 saakka. Brasilialaiset olivat niin rakastuneita autoon, että siellä sitä tehtiin peräti vuoteen 2001 asti.

FJ40 korvasi vanhan J20-mallin, ja sai lentävän ja kansainvälisen lähdön heti alusta alkaen. 60-luvun alussa se oli Toytan myydyin malli USA:ssa. Vuoteen 1973 mennessä niitä oli valmistettu jo 300.000 kappaletta. Korimalleja sai jokaisen toiveiden mukaan niin kovakattoisena, avomallisena, farmarina kuin lava-autonakin. Mallinimen ”F” merkitsee Toyotan F-tyypin moottoria, ja ”J” sanaa Jeep. Nimeäminen on tehty kuin jossain toisen maailmansodan maastoajoneuvossa, mikä on omiaan lisäämään auton mainetta vakavasti otettuna työkaluna. Loppuosan ”40” viittaa puolestaan kuutoskoneen iskutilavuuteen. ”Land Cruiser”-nimitys on peruja jo vuodelta 1954, kun Toyotan tekniikkapuolesta vastannut Hanji Umehara halusi nimen, joka olisi yhtä arvostusta herättävä kuin monen muun kilpailijan maastoauton mallinimet.


Toyotan maineen synty yksinkertaisen kestävien autojen valmistajana lepää suuresti FJ40:n kapeilla harteilla. Auto on nimittäin pieni verrattuna miltei mihin tahansa uuteen maastoautoon. Ainoa edes etäisesti nykyajan autoista vanhaa Land Cruiseria muistuttava auto lienee Jeepin Wrangler, joka sekin kaikista nykyajan varusteista riisuttunakin vaikuttaisi melkoiselta möhkäleeltä FJ40:n rinnalla. Juuri tässä piilee yksi iso koukku, miksi niin monet haluaisivat auton itselleen. Näkyvyys Toyotasta ulos on hyvä, ja laatikkomaisen auton linjat hahmottaa kabiinista erinomaisen hyvin. Aina voi myös katsoa apua isoista sivupeileistä, tai kurkistaa kätevästi ulos ikkunasta eturenkaiden asentoa ohkaisen etuoven vierestä. Metalliset traktorimaiset kytkimet on toteutettu laadukkaan mekaanisesti, ja näitä tekee mieli napsautella kuin jossain kalliissa urheiluautossa. Harvassa nykyautossa pääsee lähellekään vastaavaa tunnelmaa.

FJ40 on maastoautoikoni siinä missä vanha Land Rover, Jeep tai Ford Bronco. Näiden kaikkien hinta on ollut nousukiidossa, sillä monet haluavat muistella lapsuudesta tuttuja autoja. FJ40:stä on jo maksettu ennätysmäisiä kuuden luvun summia, ja hyväkuntoiset yksilöt kipuavat Yhdysvalloissa lähes poikkeuksetta 50.000 dollarin paremmalle puolelle. Joillekin voi olla ylitsepääsemättömän vaikeata ymmärtää, että kaikki arvokkaat autot eivät ole tehty nopeusennätysten rikkomiseen. Toyotan myyntimenestyksellä on mahdollista päästä yli 100km/h, mikä riittää varsin hyvin karistamaan vihaiset leijonat, alkuasukkaat ja kateelliset naapurit, joiden mielestä vanha Toyotan maastoauto on edelleen vanha ja arvoton romuläjä.