Toyota Supra tekee pian comebackin – tässä ovat ensimmäiset kuvat uudesta sportticoupésta

Toyotan mallisto oli menneinä vuosikymmeninä huomattavasti vähemmän tylsä kuin nykyään. Valikoiman kruununa toimi pitkään takavetoinen Supra, jota vauhditti useimmiten suora kuutonen. Kehitys huipentui vuonna 1993 esiteltyyn neloskoriseen Supraan, josta tuli myöhemmin yksi tuning-sukupolven suurimmista kulttiautoista.

Coupén tehokkainta mallia vauhditti 2JZ-GTE-koodilla tunnettu tuplaturbokone, joka tuotti jo tehtaan jäljiltä 320 heppaa. Pannu on tunnettu lähes rajattomasta virityspotentiaalista, ja siitä on parhaimmillaan houkuteltu jopa nelinumeroisia teholukemia. Supran taru päättyi kuitenkin toistaiseksi mallivuoteen 2002, ja sen jälkeen maailma on ollut yhtä japsisporttia köyhempi.

Toyota on viime aikoina pyrkinyt jälleen palauttamaan hauskuuden mallistoonsa, ja yksi keino tähän on Supran comeback. Koska urheiluautojen myyntivolyymit ovat varsin pieniä, auto päätettiin kehittää yhteistyössä BMW:n kanssa. Baijerilaiset tekivät samalta pohjalta avokattoisen Z4:n, kun taas japanilaismerkin heiniksi jäi umpimallinen coupé. Toyota ei myöskään lähtenyt kehittämään Supran voimanlähdettä itse, vaan autoa vauhdittaa Bemarin kone.


Se on kuitenkin suora kuutonen Supran perinteiden mukaisesti, ja iskutilavuuttakin on samat kolme litraa kuin kultaisella 90-luvulla. Turboja on sen sijaan vain yksi, mutta potkua irtoaa silti enemmän kuin parikymmentä vuotta sitten. BMW Z4:n pellin alla kone tuottaa 387 hevosvoimaa ja 500 newtonin maksimiväännön, mutta Toyotan tarkat lukemat ovat vielä hämärän peitossa.

Niitä ei tarvitse odotella enää kauan, koska uusi Supra esitellään tammikuussa ovensa avaavassa Detroitin autonäyttelyssä. Autosta on myös julkaistu jo monenlaisia tiiserikuvia, mutta nyt uutuus putkahti julkisuuteen koko komeudessaan. Ilmeisesti Saksan Toyotan vuotamat kuvat näyttävät Supran sekä edestä että takaa, joten linjoja ei tarvitse enää arvuutella.

Auton muotoilu on saanut inspiraationsa muutaman vuoden takaisesta FT-1-konseptista, mikä voi olla joko huono tai hyvä asia katsojasta riippuen. Supran nokkaa dominoi pullea nenäkyömy, johon on haettu vaikutteita F1-kilpureista. Sen alla on puolestaan spoileri, joka muodostaa osan etupuskurista. Korissa on myöskin vähintään riittävästi erilaisia ilma-aukkoja sekä splittereitä, ja perään on integroitu komea ankanpyrstöspoileri.

Auton klassisinta antia edustavat pitkän nokan ja lyhyen perän muodostamat mittasuhteet sekä tuplakuplakatto, joka tuo mieleen italialaisen Zagaton luomukset. Sisustaa dominoivat puolestaan baijerilaisten tekniikkaan nojautuva digitaalimittaristo ja keskinäyttö, jotka on kuitenkin muokattu Toyotan tyylin mukaisiksi muun kojelaudan tavoin. Jäämme odottelemaan auton virallisia kuvia, jotka julkaistaan muutaman viikon päästä.