Toyotan ja Subarun takavetoinen sportticoupé siirtyy ensi vuonna toiseen sukupolveensa – pellin alle saadaan vihdoin turbovoimaa

Toyotan ja Subarun yhteistyönä syntynyt sportticoupé kuuluu nykypäivän harvoihin takavetoisiin urheilumalleihin, joita massamerkkien valikoimista enää löytyy. Toyotalla GT86:na ja Subarulla BRZ:na tunnettu auto on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012 lähtien, eli japsien yhteistyösportin elinkaari on venynyt harvinaisen pitkäksi automaailman tavalliseen uudistumistahtiin verrattuna. Sen paremmin GT86 kuin BRZ:kaan eivät ole olleet valmistajilleen mitään kultakaivoksia, mutta aitoa ajamisen iloa tarjoavista malleista halutaan pitää kiinni jatkossakin.

Brittiläinen Autocar tietää nyt kertoa, että sporttien toisen sukupolven kehitystyö on jo pitkällä. Subarun mallinimestä ei ole vielä tietoa, mutta Toyota muuttuu jatkossa GR86:ksi firman Gazoo Racing -urheilubrändin mukaisesti. GR-katumallien valikoima tulee ulottumaan Yariksesta GR86:n kautta Supra-lippulaivaan asti, jossa hyödynnetään BMW Z4:n perusrakennetta. Uusi GR86 on sen sijaan sataprosenttisen japanilainen myös ulkokuorensa alta, koska uutuudessa käytetään takavetokäyttöön modifioitua versiota Toyotan omasta TNGA-pohjalevystä.

Subaru STI Performance Concept


Monesta muustakin uudesta Toyotasta tutun perusrakenteen pitäisi olla nykyisen GT86:n ja BRZ:n pohjalevyä jäykempi, ja painopistekin saattaa laskea entisestään. Voimanlähteen osalta luotetaan sen sijaan jatkossakin Subarun osaamiseen. Japsisporttien toistakin sukupolvea vauhdittaa Subarun tavaramerkkeihin kuuluva bokserinelonen, joka on kuitenkin täysin eri voimanlähde kuin nykysukupolvessa hyödynnetty kaksilitrainen vaparikone.

Uutuuksissa aiotaan nimittäin käyttää turboahdettua 2,4-litraista myllyä, joka on nähty mm. Legacyn, Outbackin ja Ascentin pellin alla Atlantin toisella puolella. Nykyisen GT86:n ja BRZ:n 200-heppaista vaparinelosta on kritisoitu voiman puutteesta, koska autojen alustat sietäisivät paljon kovempiakin teholukemia. Niinpä seuraavan sukupolven huipputeho kasvaa noin 260 hevosvoimaan, ja vääntölukeman pitäisi olla 375 newtonmetrin luokkaa.

Moottorin ohella suurimmat edistysaskeleet otetaan sisustassa, johon tulee entistä korkealuokkaisempia materiaaleja ja uutta teknologiaa. Autot saavat mm. isommalla ruudulla varustetun ja aiempaa nopeamman tietoviihdejärjestelmän, ja ajoavustinvalikoimankin pitäisi kasvaa huomattavasti. Uusi GR86 ja BRZ täytyy asemoida taidokkaasti erityisesti Japanin kotimarkkinoilla, jossa ne eivät saa astua neloskoneellakin saatavilla olevan Supran varpaille. Uutuudet esitellään ilmeisesti ensi vuoden aikana, joten jäämme odottelemaan lisätietoja ja ensimmäisiä salavalokuvia.