Trabantinkin voi tuunata restomod-tyyliin – tämä yksilö on bulgarialaisspesialisti Vilnerin käsialaa

Trabant toimi Itä-Saksan kansanautona vuodesta 1957 Berliinin muurin murtumiseen asti, ja ”Vauhtipahvia” ehdittiin valmistaa vielä yhdistyneessä Saksassakin muutaman vuoden ajan 1990-luvun alkupuolella. Alkuvuosina tehtiin P50-nimistä kaksitahtimallia, joka väistyi 600:n tieltä vuonna 1962. Seuraavana vuonna esiteltiin samalta pohjalta tehty 601, joka pysyi erilaisten päivitysten voimin tuotannossa merkin loppuun asti.

Trabantin valmistusmäärä kohosi lähes 35 vuoden aikana noin 3,7 miljoonaan autoon. Viimeisiksi jääneissä 601-pohjaisissa 1.1-malleissa kaksitahtitekniikka sai tehdä tilaa Volkswagen Polosta lainatulle litran kokoiselle neloselle, josta irtosi jo 45 hevosvoiman huipputeho. Näillä voimavaroilla Duroplast-muovisekoituksesta tehty kori kiidätettiin parhaimmillaan 125 km/h:n huippuihin, kun kaksitahtimallilla pääsi korkeintaan satasen vauhtia.


Trabanteilla on nykyään omat harrastajansa, mutta Itä-Saksan symboliksi kohonneen kulttiauton hinnat ovat edelleen hyvin maltillisella tasolla. Trabant ei myöskään tulisi ensimmäisenä mieleen restomod-tyylistä modernisoitua klassikkoa rakennettaessa, mutta näköjään siitä on tähänkin tarkoitukseen. Näyttävistä sisustoistaan tunnettu bulgarialainen tuning-paja Vilner on nimittäin luonut restomod-Trabantin, joka lienee maailman ensimmäinen lajissaan.

Trabantin kaikki koripaneelit on käyty täysin läpi, ja oviin sekä kattoon on teipattu 21-numerot omistajan toiveesta. Kattoa koristaa myös erikoinen sinisävyinen kuvio, jota löytyy alkuperäisistä peltivanteistakin. Lisäksi etuvalot on korvattu moderneilla ledeillä, joiden päiväajovalonauha toimii myös vilkkuna. Sisustakin on laitettu Vilnerille tyypilliseen tapaan uusiksi, mutta Trabantia ei ole sentään lähdetty verhoilemaan luksustyylisesti nahalla lattiasta kattoon.

Sen sijaan auton sisätiloissa on käytetty sinistä ruutukangasta, jota on toki täydennetty penkeissä hyödynnetyllä beigellä nahalla. Alcantara-tyyppistä materiaalia näyttäisi löytyvän myös oviverhoiluista ja kojelaudasta, joten alkuperäisen Trabantin muovinen ankeus on enää kaukainen muisto. Kabiinia on piristetty myös Momon kolmipuolaisella ratilla ja modernilla radiolla, joka on piilotettu klassisen näköisiin kuoriin. Uuden sisustan tyylistä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin tämä Trabant erottuu joukosta.

Tekniikalle ei ole kuitenkaan tehty mitään, joten 700 kilon painoista restomod-kulttiautoa vauhdittaa edelleen 45 hepan tehon ja 74 newtonin väännön tarjoava Polon kone. Sen voimavarat riittävät rauhalliseen kruisailuun kaupungissa, missä Vilnerin luomus lienee parhaimmillaan katseita keräämässä.