Tuhannen ja yhden hevosvoiman tarina – G-Power virittää vanhan BMW M5:n yhtä tehokkaaksi kuin Bugatti Veyron

BMW M5:llä on takanaan jo yli 30 vuoden ja kuuden sukupolven mittainen historia. Suoralla vaparikuutosella ja takavedolla varustettu herrasmiessportti on muuttunut ajan saatossa tuplaturbokasilla ryyditetyksi 600-heppaiseksi supersedaniksi, jonka voima siirretään asfalttiin kaikkien neljän pyörän voimin. Jo nykyistä M5:tä edeltäneessä F10-sukupolvessa käytettiin tupla-ahdettua veekasia, mutta veto välitettiin vielä perinteiseen tyyliin pelkille takapyörille.

Vuonna 2005 myyntiin tullut E60 oli sen sijaan viimeinen vaparikoneinen M5. Neliovista porrasperää vauhditti viisilitrainen V10, joka oli kuin superautosta lainattu. Pannu luovutti 507 hevosvoiman huipputehonsa lähes 8000 kierroksen kohdalla, ja 520 newtonin maksimivääntökin tuli käyttöön vasta 6100 rundin kierroslukemalla. Ripeä eteneminen vaati siis kierrosten käyttöä, mutta se palkittiin välittömällä kaasuun vastaamisella ja upeilla soundeilla.


S85-koodilla tunnettu moottori on ehkäpä BMW:n historian hienoin bensakone, ja se toimii E60-korisen M5:n sieluna ja sydämenä. Samasta pannusta pääsee nauttimaan myös farmarimallisessa Touringissa, joka jäi kuitenkin huomattavasti sedania harvinaisemmaksi. Lisäksi vapari-V10:ä hyödynnettiin kaksiovisessa M6:ssa ja sen avoversiossa.

Nämä autot ovat edelleen kovassa kurssissa, koska vastaavaa moottoria ei nähdä enää koskaan uuden Bemarin pellin alla. Vapaasti hengittävän V10:n vääntö on kuitenkin varsin hentoinen uudempiin turbokoneisiin verrattuna, mutta tähänkin ongelmaan löytyy ratkaisu. Saksalainen virityspaja G-Power on nimittäin kehittänyt S85-myllyyn kompressoriahtimen, joka nostaa teholukeman hieman yli 700 hevosvoimaan. Potkua on siis 100 heppaa enemmän kuin uusimmassa M5:ssä, ja vääntö pompsahtaa reiluun 680 newtonmetriin.

Tästä virityksestä joutuu Saksassa maksamaan vajaat 17 000 euroa ilman asennusta, ja lisäksi tarjolla on vielä optimoituja pakosarjoja sekä sporttikatalysaattoreita. Viritysten skaala ei pääty vielä tähän, koska G-Powerilla on vielä toinenkin ässä hihassaan. Firmalta saa nimittäin S85-moottoriin toisenkin virityssarjan, jossa hyödynnetään kahta kompressoriahdinta.

Tässä tapauksessa potkua irtoaa jo huimat 1001 hevosvoimaa, mikä on täsmälleen sama luku kuin Bugatti Veyronissa. VW-konsernin hyperautossa tuhannen hepan paremmalle puolelle pääseminen vaati neljällä turbolla ryyditetyn W16:n, joten G-Power on saanut taiottua tehot suhteellisen pienellä vaivalla. Tästä virityssarjasta pyydetään Saksassakin jo lähes 70 000 euroa, mutta ainakin Bugattiin verrattuna summa kuulostaa lähes edulliselta.