Tuleeko McLarenista maailman nopeimmin kiihtyvä auto – ennakkotiedot povaavat uuden Speedtailin pinkaisevan nollasta sataan tasan kahdessa sekunnissa

F1-kilpureistaan tunnettu McLaren kehitti jo 1990-luvulla maailman nopeimman katuauton, joka nimettiin asiaankuuluvasti F1:ksi. Sen jälkeen tuotantoautojen osalta tuli pitkä tauko, kun britit keskittyivät pelkästään kilpailutoimintaan. Katuautopuoli herätettiin uudelleen henkiin 2010-luvun puolella, ja nykyään McLarenilla on tarjolla useita superautoja eri hinta- ja suorituskykyluokkiin. Kovinta tasoa edustaa Ultimate Series, jonka malleja ovat viime vuosina olleet P1-niminen hyperauto ja 720S:n pohjalta kehitetty supernopea Senna-rataspesiaali.

Niistä kumpikaan ei ole kuitenkaan toiminut suorana seuraajana legendaariseen maineeseen kohonneelle F1:lle. Tuon auton yksi ikimuistettavimmista piirteistä oli brutaalin suorituskyvyn lisäksi erikoinen istuinjärjestely, joka mahdollisti yhden matkustajan kyytiin ottamisen kuskin molemmille puolille. McLaren on viime aikoina kehittänyt uutta hyperluokan GT-autoa, jossa hyödynnetään jälleen vastaavaa istuinratkaisua. Uutuuden pitäisi siis toimia F1:n henkisenä perillisenä, jolloin suorituskyvynkin täytyy olla huipputasoa.


Britit ovat jo julkistaneet auton nimen ja ensimmäiset tiiserikuvat. Tuleva hyper-GT ristitään Speedtailiksi, ja esittelyajankohtakin on jo kerrottu. Auto tuodaan julkisuuden parrasvaloihin noin kuukauden päästä, eli 12. lokakuuta. Speedtailin tilaajien ja muiden VIP-asiakkaiden ei tarvitse kuitenkaan odottaa sinne asti, koska uutuus paljastetaan heille jo ennakkoon. Nyt nämä sisäpiiriläiset ovat vuotaneet julkisuuteen myös ensimmäisiä teknisiä yksityiskohtia, jotka saavat lähes kuolan valumaan suussa.

Autoa on kuulemma testattu kahtena eri versiona, joiden nimet ovat 4 Wheel Drive ja Propulsion. Ne ovat mahdollisesti ajomoodeja, jotka vaikuttavan myös vetotapaan. Ensin mainitussa tilassa Speedtail on luonnollisesti nelivetoinen, ja toinen saattaa tarkoittaa pelkkää takavetoa. Jos asia on näin, McLaren on löytänyt jostakin todellisen pidon taikalaatikon. Uutuuden pitäisi nimittäin kiihtyä Propulsion-tilassa tasan kahdessa sekunnissa nollasta sataan.

Tämä lukema tekisi Speedtailista maailman nopeimmin kiihtyvän tuotantoauton. Esimerkiksi 1500-heppainen ja nelivetoinen Bugatti Chiron jäisi McLarenille puolen sekunnin verran, ja nopeimmat moottoripyörätkin olisivat jo hätää kärsimässä brittitykin kanssa. Tekniikan yksityiskohtia ei ole vielä kerrottu, mutta Speedtailia vauhdittaa polttomoottorin ja vähintään yhden sähkömoottorin yhdistelmä. Bensakone on todennäköisesti viritetty versio mm. 720S:ssä käytetystä nelilitraisesta tuplaturbokasista, ja voimalinjan kokonaistehon pitäisi olla 1000 hevosvoiman paremmalla puolella. Jäämme odottelemaan vesi kielellä auton lopullista esittelyä.