Turbo-V6:t pysyvät F1:ssä ainakin vuoteen 2020 asti – äänten pitäisi kuitenkin kohentua jo alkavalla kaudella

Formula 1:ssä siirryttiin vapaasti hengittävistä veekaseista turboahdettuihin V6:iin kaksi vuotta sitten. Autourheilun kuninkuusluokassa oli toki ollut pienempiä turbokoneita jo 80-luvulla, mutta sen jälkeen faneja oli hemmoteltu vapari-V10:ien ja V8:ien upealla laululla vuosikausien ajan. Uusi turbo- ja hybriditekniikka toi autoihin paljon entistä enemmän vääntöä, ja F1-sarja oli ainakin paperilla entistä ekologisempi ja modernimpi, mutta äänten osalta otettiin pahasti takapakkia. Monien mielestä uusia F1:iä ei juuri erottanut soundeiltaan pienemmistä formuloista tai jopa katuautoista.

Turbokoneisiin ja hybrideihin perustuva tekniikka on myös erittäin kallista kehittää ja ostaa. Niinpä F1:ssä mukana olevat autonvalmistajat ovat nyt luvanneet laskea moottorien hintaa asiakastiimeille, ja lisäksi ne takaavat, että yksikään talli ei vastaisuudessa jää ilman moottoreita. Autotehtaille puolestaan luvattiin, että F1:ssä pidetään nykyisenkaltaiset turbo-V6:t ainakin vuoteen 2020 asti. Uhkana oli, että sarjaan olisi tullut itsenäinen moottorinvalmistaja kaudella 2017, ja niinpä sarjassa mukana olevat automerkit löivät hynttyyt yhteen ja päättivät moottorien kustannuksia laskevista toimenpiteistä.

Moottorientoimitussopimuksen maksimihinta laskee tulevaisuudessa 12 miljoonaan euroon, mikä perustuu mm. entistä suurempaan standardisoitujen osien käyttöön. Lisäksi vaihdelaatikkojen määrää ollaan rajoittamassa kustannuksen karsimiseksi. Suunnitteilla on, että yksi kuski saisi vastaisuudessa käyttöönsä vain kolme vaihdelaatikkoa kautta kohti. Uudet säännöt tulevat voimaan kaudelle 2018, kun tallit ja FIA saavat kaikki yksityiskohdat sovittua.


Red Bull uhkasi jäädä alkavalla kaudella ilman moottoreita, kun talli ei ensin halunnut käyttää Renaultin koneita ja yritti saada voimanlähteitä muilta valmistajilta. Lopulta tiimi päätyi kuitenkin ranskalaismerkin moottoreihin, mutta asiasta väännettiin pitkään kättä. Tämä herätti F1-sarjan tekemään asialle jotakin, ja nyt moottorien saanti taataan kaikille talleille uusien sääntöjen avulla.

Lisäksi koneiden ääntä lisätään jo kaudella 2016. Uusissa autoissa on nyt kaksi pakoputken ulostuloa aiemman yhden sijasta, minkä pitäisi lisätä volyymia huomattavasti. Viime vuonna mm. Mercedes testasi yhtä megafonimaista putkea, mutta F1:ssä päädyttiin nyt kahteen pienempään ulostuloon. Mersun tekniikkapomo Paddy Lowe odottaa autojen olevan merkittävästi entistä äänekkäämpiä, mutta lopullinen totuus kuullaan kauden avauskisassa Australiassa. Ääntä voi olla entistä enemmän, mutta soundin laadusta voidaan kuitenkin olla montaa mieltä entisaikojen ulvoviin vaparikoneisiin verrattuna.