Tutustuimme uuteen leijonakuninkaaseen – Peugeot 508 on luonnossa todella näyttävä ilmestys

Peugeot oli menneinä vuosikymmeninä tunnettu tyylikkäistä sedaneistaan, joiden muotoilusta vastasi useimmiten italialainen Pininfarina. 1990-luvun puolessavälissä esitelty 406 jäi valitettavasti tämän sarjan viimeiseksi, ja sen jälkeen ranskalaismerkki otti muotoilun omiin käsiinsä. Tällä ei ollut välttämättä kovin positiivisia vaikutuksia, koska seuraajamalli 407 oli edeltäjäänsä verrattuna melkoisen pöhöttyneen näköinen tapaus.

Sitä seurannut 508 oli jo linjoiltaan hillitympi hieman Pininfarinan tyyliin, mutta auto ei silti kohonnut miksikään suureksi menestykseksi. Ylemmän keskiluokan sedanien myynti oli päässyt jo romahtamaan pahasti katumaasturien puristuksessa, ja erityisen pahasti tästä kärsivät ranskalaiset massamerkit. Peugeot ei kuitenkaan suostunut heittämään pyyhettä kehään. Ensimmäiselle 508:lle kehitettiin vielä seuraaja, joka päätettiin tehdä kuitenkin aivan uudella reseptillä.

Tämän kevään Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saanut uutuus on korostetun sporttinen ja coupé-henkinen. Uuden 508:n onkin tarkoitus kilpailla myös esimerkiksi BMW 3-sarjan sekä kumppaneiden kanssa, ja lisäksi se heittää haasteen VW Arteonin kaltaisille neli- tai viisiovisille coupéille. Myös korimalli edustaa samaa lajia. Peugeot on nimittäin muuttunut viisioviseksi luukkuperäksi, jonka kehyksettömät sivulasit edustavat aitoa coupé-tyyliä.


Uuden Pösön ulkoasu on muutenkin kohdallaan. Mallimerkintä komeilee keskellä nokkaa ammoisen 504:n tyyliin, ja auton katse on sopivan häijy. Lisäilmettä on luotu leijonan tassun raapaisua muistuttavien päiväajovalojen avulla, jotka ulottuvat pitkälle etupuskuriin saakka. Kattolinja on puolestaan coupé-tyylisen viisto, ja 508 erottuu takaakin edukseen. Myöskin leijonan kynsistä inspiraationsa saaneet viirumaiset ledit on piilotettu tumman paneelin alle, josta ne loistavat kuitenkin kirkkaina.

Sisusta edustaa Peugeotin nykytyyliä i-Cockpitiksi nimetyn ohjaamon myötä. Mittaristoa katsellaan pienikokoisen ja yläreunastaan litistetyn ratin ylitse. Kaikille tämä ei sovi, mutta allekirjoittanut onnistui löytämään ihan mukiinmenevän ajoasennon. Kuskin ja etumatkustajan paikat on erotettu tiukasti toisistaan korkealla keskikonsolilla, jonka yläpuolella komeilee kymmenentuumainen kosketusnäyttö. Täysin digitaalinen mittaristo on puolestaan 12,3-tuumainen. Laatuvaikutelma tuntuu olevan kohdallaan, ja esillä ollut GT-versio teki jo sporttisen ylellisen vaikutelman.

Takapenkillä asiat ovat sen sijaan astetta huonommin. Tilat ovat pienentyneet edelliseen 508:aan verrattuna, ja pidempien matkustajien päät osuvat jo kattoverhoiluun. Tässä suhteessa kauneuden vuoksi täytyy kärsiä, koska uutuus on edeltäjäänsä matalampi ja muutenkin pienempi. Tavaratilan käytettävyys on kuitenkin kohentunut kattoon asti avautuvan takaluukun ansiosta, ja volyymikin vaikuttaa olevan käyttökelpoista tasoa.

508:aan on tarjolla kaksi 1,6-litraista bensaturboa, 1,5-litrainen diesel ja kaksilitraisen BlueHDi:n kaksi tehoversiota. GT-mallissa on parhaimmillaan tehoa 225 heppaa, joiden voimin leijonakuninkaan pitäisi liikkua jo varsin rivakasti. Muiden moottorivaihtoehtojen parina on aina kahdeksanpykäläinen automaatti, mutta perustason dieselin saa myös kuusivaihteisella manuaalilla. Uuden 508:n myynnin Suomessa pitäisi alkaa alkuvuonna 2019, ja myös SW-farkku tulee pian perässä. Hinnat eivät ole tätä kirjoitettaessa vielä tiedossa.

Lue tästä juttumme Auto 2018:n muista uutuuksista.