Unohdettu vuoden 1991 Audi Quattro Spyder näytti suuntaa TT ja R8 -malleille

Vuonna 1991 Frankfurtin autonäyttelyssä nähtiin Audin osastolla legendaarista Quattro-nimeä kantanut auto, joka ei kuitenkaan ulkoisesti muistuttanut tippaakaan sitä kuuluisaa 80-luvun rallimallia. Kyseessä oli keskimoottorinen 2,8-litran V6-moottorilla varustettu auto, joka tarjoili italialaishenkisen ulkonäön lisäksi 172:n hevosvoiman suorituskyvyn. Vain 1100 kiloa painaneessa alumiinikorisessa autossa tämä tuntui yllättävän paljolta. Quattron kaikki neljä vetävää pyörää oli yhdistetty viisivaihteiseen vaihdelaatikkoon, joten tälläkin saralla oli katetta urheilullisesta tunnelmasta.

Kaikesta päätellen kyseessä olisi voinut olla potentiaalinen hitti, mutta miksi juuri kukaan ei muista edes kuulleensa moisesta keksinnöstä? Quattro Spyder oli prototyyppi eli muotoilututkielma autosta, joka innoitti valmistajaansa myöhempiin tuotantoautoihin. Vuonna 1998 tuotantoon tullut Audi TT, ja varsinkin vuodesta 2006 valmistettu R8-malli ovat paljon velkaa 90-luvun alun kokeilulle. Quattro Spyder ei ole ulkoisesti vanhentunut samalla tavalla, kuten monet tuon ajan muut prototyypit. Mallin Spyder nimi tuli kattopaneeleista, jotka voi halutessaan irrottaa, ja nauttia raikkaasta tuulevireestä.


Auton suurin haaste oli sen tuotantokustannukset. Kun tavoitteeksi asetettu hintakatto 100 000 Saksan markkaa ei olisi riittänyt myyntihinnaksi, asetettiin projekti jäihin. Syynä tähän olisi yksinkertaisesti ollut raaka hintakilpailu, jossa Porschea, Ferraria ja muita urheiluautoja vastaan Audin imago ei välttämättä olisi ainakaan vielä tuolloin riittänyt. Asiaa hämmentää kuitenkin huhut, joita heti autonäyttelyn jälkeen oli sakeana ilmassa. Moni olisi nimittäin halunnut ostaa Spyder-Audin itselleen. Samaa epätoivoista viestiä kuultiin myös valtuutetuilta Audi-myyjiltä, jota kyseisen auton vähintään kuvista nähneet kyselivät.