Urheiluautofanit iloitkaa – Wiesmann nousee tuhkasta

0

Urheiluautomarkkinoilla on riittänyt monenlaisia pienvalmistajia. Monet niistä ovat eläneet vain lyhyen aikaa, mutta Wiesmann tuntui olevan poikkeus sääntöön. Kahden veljeksen, eli Martin ja Friedhelm Wiesmannin Saksan Dülmeniin perustama yritys uhmasi isompiaan markkinoilla noin 20 vuoden ajan. Menestysreseptin salaisuutena oli BMW:n luotettava tekniikka yhdistettynä houkuttelevan retrohenkiseen ulkokuoreen. Autojen muodoissa oli paljon samaa kuin 50- ja 60-lukujen brittisporteissa, mutta moottori ja alustarakenteet olivat aivan eri planeetalta. Retrosporttien pellin alla oli useimmiten Bemarin M-sarjan autoista lainatut voimanlähteet, mikä takasi kevyille urheiluautoille raivokkaan suorituskyvyn.

Menestystarina ei kuitenkaan jatkunut ikuisesti. Wiesmann ryhtyi laajentamaan tehdastaan, ja autojen kysyntä hiipui samaan aikaan maailmanlaajuisen talouskriisin otteessa. Niinpä lappu jouduttiin laittamaan luukulle pari vuotta sitten. Tästä lähtien firmalle on yritetty etsiä uusia sijoittajia, mutta tarpeeksi innokkaita uskalikkoja ei ole löytynyt.

Nyt Dülmenin suunnalta kuuluu kuitenkin kummia. Englantilaiset miljonääriveljekset Sahir ja Roheen Berry ovat nimittäin ilmoittaneet haluavansa elvyttää Wiesmannin. Veljekset ovat luoneet omaisuutensa eri alojen bisneksessä, mutta autot ovat heidän suurin intohimonsa. Niinpä oma urheiluautofirma olisi heidän unelmiensa täyttymys. Berryn veljekset ovat olleet läheisessä yhteydessä yrityksen perustajaveljeksiin, mikä saattaisi taata Wiesmannin omaleimaisuuden säilymisen myös tulevaisuudessa. Myös eräs kiinalaissijoittaja on kiinnostunut yrityksestä, mutta Saksassa ei ilmeisesti olla innostuneita Wiesmannin ajautumisesta aasialaisomistukseen.

Wiesmann tarvitsisi viimeisten malliensa päivitystä ja kokonaan uusia autoja, jotta se pystyisi vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin niin viranomaisten kuin ostajienkin taholta. Lisäksi sen täytyisi kansainvälistyä, mikä puolestaan vaatisi myös oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuja versioita. Myös BMW täytyisi saada jälleen suostumaan toimittamaan moottoreita ja muuta tekniikkaa piensarjavalmistajalle. Wiesmannin autot ovat olleet halvempia kuin pieninä erinä valmistettavat eksklusiiviset superautot, mikä on tehnyt niistä massavalmistajien erikoismallien kilpailijoita. Tähän kilpailutilanteeseen ne eivät ole pystyneet vastaamaan, mutta nyt toiveet kohdistuvat siihen, että asiakkaat kaipaavat tulevaisuudessa entistä yksilöllisempiä menopelejä.