Uskoisitko, että tämän “Suzuki Swiftin” pellin alla piilee lähes 1000 heppaa?

1980-luvun Suzuki Swift on niin tylsä ja tavanomainen pikkuauto, että harva enää edes muistaa koko laitetta. Swift oli kuitenkin omana aikanaan melkoinen maailmanauto, jota valmistettiin Japanin lisäksi niinkin eksoottisissa maissa kuin Kolumbiassa, Ecuadorissa ja Keniassa. Kotimarkkinoillaan Suzukin pienokainen tunnettiin Cultus-nimellä, ja lisäksi sitä myytiin jenkkimarkkinoilla Chevrolet Sprintinä. Chevroletin merkin käyttö johtui Suzukin tuolloin harjoittamasta yhteistyöstä GM:n kanssa.

Kolmen vuosikymmenen takaista Swiftiä ja sen erinimisiä sisarmalleja vauhditti joko litran kokoinen kolmipyttyinen kaasutinmoottori tai samalla iskutilavuudella varustettu turboahdettu ruiskukone. Joillakin markkinoilla tarjottiin jopa 100-heppaista GTI-versiota, joka antoi kevyelle autolle jo suorastaan sporttisen suorituskyvyn. Swift GTI:kään ei silti ole mikään tykki ainakaan moderneihin hot hatcheihin verrattuna.

Swift_2


Kaikki muuttuu kuitenkin, kun vanhan pikkuauton kuorien alle survotaan vanhaa kunnon veekasivoimaa. EBayssa on tällä hetkellä myynnissä tällainen yksilö, joka on aloittanut taipaleensa tukitavallisena Chevrolet Sprintinä. Fatman Fabrications -niminen firma on rakentanut perin vaatimattoman näköisen pikkuauton täysin uusiksi vuonna 2007, jolloin Sprintin korin alle on tehty kilpurityyppinen putkirunko. Alun perin edestä raapiva pienokainen on muokattu samalla takavetoiseksi, ja taka-akselina käytetään Fordin pomminvarmaa ysituumaista kavennettuna versiona. Tasauspyörästön lukkona palvelee puolestaan järeä Detroit Truetrac, ja perävälitys on 2:50:1.

Swift_3

Akselia on pitänyt kaventaa, jotta massiiviset takarenkaat on saatu survottua Sprintin alle ilman korimuutoksia. Auton etupäässä on Macpherson-tuentaan perustuva jousitus, ja jarrut ovat peräisin Nissanin lava-autosta. Koko komeuden kruunaa tietysti pellin alla mylvivä moottori, joka on tässä tapauksessa 402-kuutiotuumainen, eli 6,6-litrainen pikkulohkoveekasi. Täysalumiinikoneessa on kilpa-autoista tuttu kuivasumppuvoitelu ja kaksi turboa, joten teholukema kirjataan peräti 954 hevosvoimaan.

Swift_5

Tehot irtoavat myllystä tavallisella pumppubensalla, koska auto on Amerikassa täysin katulaillinen. Ulkoapäin Sprintin voimavaroista kertovat oikeastaan vain superleveät takarenkaat, mutta niidenkin vanteet on verhottu tuikitavallisen näköisillä muovikapseleilla. Sisustaa on jouduttu sen sijaan muokkaamaan varsin kattavasti, koska mm. turbot ja massiiviset takapyöränkotelot syövät alkuperäisen takapenkin tilan. Tämän extreme-sleeperin saisi ostettua vajaalla 45 000 dollarilla, mutta ”Suzukin” rekisteröinti voisi tuottaa melkoisesti harmaita hiuksia ainakin kotimaan kamaralla. Auttaisivatkohan autossa alun perinkin olleet Chevroletin merkit veekasitekniikan saamisessa kilpien väliin?

Swift_4Swift_6