Uuden BMW Z4:n patenttikuvat putkahtivat jo julkisuuteen – baijerilaisten uusin roadster näyttää tältä

BMW:llä on komea maine sporttisten autojen rakentajana, mihin myös monet kaksipaikkaiset roadsterit ovat vaikuttaneet. Niiden sarja alkoi jo 1930-luvun 328:sta, ja tälläkin hetkellä baijerilaismerkin valikoimaan kuuluu kaksipaikkainen avo. Se on varsin ei-perinteistä linjaa edustavan i8-hybridisportin katoton versio, mutta traditionaalisten etumoottoristen roadsterien sarjakin saa pian jatkoa. BMW esittelee nimittäin jo muutaman kuukauden päästä uuden Z4:n, joka yrittää saada edeltäjänsä vähemmän sporttisen muiston painumaan unholaan.

Pari vuotta sitten tuotannosta poistunut toisen sukupolven Z4 muistetaan nimittäin kaunislinjaisena roadsterina, jonka ajettavuus ei kuitenkaan lunastanut ulkokuoren antamia lupauksia. Zetan alusta oli säädetty yllättävän mukavuuspainotteiseksi, mikä vei ajo-ominaisuuksista parhaan terän. Tämän pitäisi muuttua auton seuraajassa, joka on muuten kehitetty yhteistyössä Toyotan kanssa. Japanilaiset luovat samalta pohjalta seuraajan lähes legendaariseen maineeseen kohonneelle Supralle, joka on tuttuun tapaan umpikattoinen.


Avomallinen Z4 yrittää sen sijaan haastaa tosissaan mm. Posrche Boxsterin todellisena ajajan autona. Uutuuden korin pitäisi olla erityisen jäykkä, ja esimerkiksi etujousitus on täysin uusi. M40i-nimeä tottelevassa huippumallissa on lisäksi mm. lukkoperä ja sähkösäätöisillä iskunvaimentimilla varustettu urheilualusta, joten ajettavuuden pitäisi olla lähellä baijerilaisten ”aitoja” M-autoja. Pellin allakin riittää potkua, koska Z4 M40i:tä vauhdittaa todennäköisesti kahdella turbolla ryyditetty suora kuutonen. Sen teholukeman pitäisi olla 360-380 hevosvoiman luokkaa, mutta toki mallistoon tulee myös edullisempia nelosturboja.

Uudesta Z4:stä on annettu jo esimakua viime elokuussa Kalifornian Pebble Beachissä lanseeratun konseptin avulla. Sen linjojen mainostettiin olevan jo hyvin lähellä tuotantomallia, ja väitteen paikkansapitävyyttä päästään arvioimaan nyt. Uuden Z4:n muodot putkahtivat nimittäin julkisuuteen nettiin levinneiden patenttikuvien myötä. Niissä esiintyvän auton linjoissa on kyllä samaa henkeä kuin tutkielmassa, mutta moni yksityiskohta on muuttunut pykälää tai paria tavanomaisemmaksi. Erityisesti tämä koskee tuulilasinkarmia, joka on huomattavasti korkeampi kuin konseptiautossa.

Puskuritkin ovat vaihtuneet sarjatuotantoystävällisemmiksi, mutta suurin yllätys koskee auton mittasuhteita. Nokka ei ole nimittäin yhtä pitkän oloinen kuin konseptissa tai edellisessä Z4:ssä, ja ohjaamo vaikuttaa puolestaan isommalta. Tällä on tietysti tavoiteltu parempia sisätiloja, mutta sporttiset mittasuhteet ovat samalla kärsineet. Asiaa päästään arvioimaan paremmin, kun auton viralliset kuvat julkaistaan. Se tapahtunee jo pikapuoliin, koska uuden Z4:n tuotantomallin ensi-ilta koittaa ilmeisesti tämänvuotisessa Pebble Beachin show’ssa elokuussa tai viimeistään lokakuisessa Pariisin autonäyttelyssä.