Uuden Citroën Jumperin voi nyt verhota vanhan aaltopeltisitikan näköiseksi

Aaltopeltisitikkana tunnettu Citroën HY esiteltiin vuonna 1947, ja markkinoille ranskalaispaku saatiin vuotta myöhemmin. Pitkään tuotannossa säilynyt klassikko viettää siis 70-vuotissynttäreitään, ja sympaattisen näköinen Sitikka on vielä nykyäänkin tuttu näky erilaisissa markkinatapahtumissa esimerkiksi ranskalaisten lättyjen myyntipisteenä.

Vanhan pakun dieselistä irtoaa kuitenkin vain reilut 50 hevosvoimaa, eli nykyliikenteen tahdissa pysyminen voi tuottaa vaikeuksia. Fabrizio Caselani ja muotoilija David Obendorfer ovat ratkaisseet tämän ongelman kehittämällä uuden Citroën Jumperin päälle sovitettavan koriverhouksen, jolla modernin pakettiauton voi naamioida vanhan ranskalaisklassikon näköiseksi.


HY:n 70-vuotista merkkipaalua juhlistavaa korisarjaa valmistetaan vain 70 kappaletta, ja niiden tuotannosta vastaa FC Automobili -niminen italialaisfirma. Asennus tapahtuu käsin saapasmaassa, joten ihan helpolla omaa Jumperiaan ei saa verhottua retroasuun.

Korisarja tuo Jumperiin legendaarisen aaltopeltikuvioinnin, ja myös komea maski, pyöreät etuvalot sekä lokasuojien pullistukset tekevät kunniaa esikuvalleen. Takapään pariovetkin on verhottu aaltopeltiasuun, ja pienet pyöreät takavalot edustavat retrotyyliä puhtaimmillaan.

Pellin alla on kuitenkin modernia tekniikkaa, koska Jumperia vauhdittaa 110- tai 160-hevosvoimainen turbodiesel. Italialaisten rakennelma yhdistää siis näppärästi nykyaikaisen käytettävyyden klassiseen tyyliin, ja autoa saa esikuvansa malliin eri versioina. Tarjolla on tavallisen pakun lisäksi mm. hinausauto, asuntoauto ja ruoka-auto, joten lättyjä voi kohta saada myös vähän modernimmasta aaltopeltisitikasta.

Kommentoi Facebookissa



1 KOMMENTTI

  1. ”Vanhan pakun dieselistä irtoaa kuitenkin vain reilut 50 hevosvoimaa, eli nykyliikenteen tahdissa pysyminen voi tuottaa vaikeuksia.”

    Suomessa kuitenkin raskaalla kalustolla on kokoluokkaa 7 hv/tonni käytössään ja lain vaatima minimi on 5kW/t joten originelli 50 heppainen ois riittänyt vallan hyvin.

Kommentoi

Kommentoi Jokamies.fi:ssä

Please enter your comment!
Please enter your name here