Uuden Toyota Supran nokalle saa pian legendaarisen 2JZ-GTE-koneen – asialla on kuitenkin tehtaan sijasta kalifornialainen virityspaja

Toyota Supra toimi japsivalmistajan sporttimalliston keihäänkärkenä 1980-luvulta aina 2000-luvun alkupuolelle asti. Alkuperäisten Suprien sarja huipentui vuonna 1993 lanseerattuun neljänteen sukupolveen, jonka pyöreät muodot sanoivat täydelliset hyvästit edeltäjän kasarityyliselle kulmikkuudelle. Neloskorisen Supran pellin alla murisi 2JZ-koodilla tunnettu kolmilitrainen suora kuutonen, jonka tehokkain versio oli ryyditetty peräti kahdella turbolla.

Siitä irtosi Japanin kotimarkkinoilla virallisesti 280 hevosvoimaa, mutta luku oli ilmoitettu tarkoituksella alakanttiin. Taustalla vaikutti japsivalmistajien keskinäinen sopimus hevosvoimasodan hillitsemiseksi, joka ei kuitenkaan estänyt rakentamasta todellisuudessa tehokkaampia autoja. Tuplaturbo-Supran euro- ja jenkkiversion teholukemaksi kerrottiinkin 325 tai 330 heppaa, mutta skaala ei todellakaan päättynyt tähän.

Ahdettu 2JZ-GTE tunnetaan nimittäin yhtenä autohistorian viritysystävällisimmistä moottoreista, josta on irrotettu jopa nelinumeroisia teholukemia ilman suurempia ongelmia. Kone nauttiikin melkoista kulttimainetta, ja neloskoristen tuplaturbo-Suprien hinnat ovat kohonneet huimasti viime vuosina. Suprien ympärillä pyörivä hypetys ei jäänyt huomaamamatta Toyotaltakaan, joka palautti legendaarisen mallinimen vihdoinkin valikoimaansa tämän vuoden alussa. Väliin ehti tulla melkein 17 vuoden tauko, koska viimeiset neloskoppaiset Suprat tehtiin vuonna 2002.


Supran viimeisin sukupolvi tunnetaan A90-koodinimellä, ja se on itse asiassa valepukuun verhoutunut baijerilainen. Auto on nimittäin avokattoisen BMW Z4:n umpikattoinen sisarmalli, jonka nokalla murisee kolmilitrainen kuutonen neloskorin tapaan. B58-nimen saanut turbokone on kuitenkin täysin saksalaista tekoa, ja sillä ei ole mitään tekemistä klassisen 2JZ-GTE:n kanssa. Uudesta moottorista irtoaa jo tehtaan jäljiltä 340 heppaa, ja siinäkin piilee varmasti virityspotentiaalia. Fanit haikailevat kuitenkin edelleen vanhan kuningasmoottorin perään, ja nyt asiaan on tarjolla ratkaisu.

Toyota kertoi aiemmin itsekin, että 2JZ-GTE sopisi myös uuden Supran konehuoneeseen. Kalifornialainen CX Racing on nyt päättänyt tehdä ajatusleikistä totta, ja niinpä virityspaja julkaisi tiiserikuvan legendaarisesta myllystä uuden Supran pellin alla. Kyseessä on vasta piirros, koska uutuuden asiakastoimitukset eivät ole vielä edes alkaneet, mutta CX Racingilla on vakaat aikomukset tehdä suunnitelmastaan totta. 2JZ-GTE-muutossarjat tulevat kuulemma pian saataville, ja Atlantin toisella puolella neljännesvuosisadan ikäisellä tekniikalla varustetun uuden auton voi saada jopa kilpiin. Euroopassa täytyy sen sijaan tyytyä BMW:n uuteen turbokuutoseen, joka ei ole huono vaihtoehto sekään.