Uudessa-Seelannissa valmistellaan hurjaa katuautoa – Rodin FZero voi olla jopa F1-kilpuria nopeampi

Viime vuosina automaailmaan on putkahdellut melkoinen määrä uusia super- ja hyperautovalmistajia. Merkittävä osa niistä toimii kiinalaisen rahoituksen turvin, ja uutuuksien kerrotaan liikkuvan joko kokonaan tai osittain sähkön voimin. Nyt uusien autonvalmistajien joukko on kasvanut Rodin Cars -nimisellä firmalla, joka on kuitenkin erilainen tapaus kuin suurin osa muista tulokkaista. Rodin on nimittäin kotoisin Uudesta-Seelannista, ja voimanlähteenä käytetään perinteistä polttomoottoria.

Monen uuden superautovalmistajan todellisesta taloustilanteesta ja suunnitelmien realistisuudesta on paha sanoa mitään, mutta Rodin Carsin taustalta pitäisi löytyä rutkasti pääomaa. Firma kuuluu nimittäin australialaiselle David Dickerille, joka on pyörittänyt viime vuosikymmenten aikana miljardien arvoista IT-bisnestä. Nyt Dicker haluaa toteuttaa unelmansa autojen suhteen, ja kyse ei ole ihan pienestä haaveesta.


Rodin Cars aikoo luoda äärimmäisen suorituskyvyn tarjoavan katulaillisen hyperauton, joka on nimetty FZeroksi. Auto voi olla parhaimmillaan jopa F1-kilpuria nopeampi, ja se saattaisi jättää esimerkiksi Aston Martin suunnitteleman Valkyrie-hyperauton nielemään pölyä. FZeroa aiotaan valmistaa kahtena eri versiona. Perusmallia vauhdittaa vapaasti hengittävä nelilitrainen V10, joka tuottaa noin 700 hevosvoimaa. Vieläkin enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan kahdella turbolla ryyditettyä versiota, josta irtoaa noin 1000 heppaa.

Jos tämäkään ei riitä, huipputeho voidaan nostaa jopa 1600 hevosvoimaan. Jo näissä luvuissa riittää sulattelemista, mutta FZeron paino kuulostaa vieläkin uskomattomammalta. Auton massaksi kerrotaan nimittäin vain 605 kiloa kuski mukaan luettuna, joten teho-painosuhde alkaa olla jo järjetöntä tasoa. Samaa voidaan sanoa laitteen tuottamasta downforcesta, joka on kuulemma 4000 kiloa. Vertailupohjaa saadaan Aston Martin Valkyrien ratakäyttöön suunnitellusta AMR Pro -versiosta, jolle ilmoitettu vastaava luku on noin 1800 kiloa.

Jos Rodinin suunnitelmat käyvät toteen, FZeron pitäisi kyetä huimiin mutkanopeuksiin radalla. Projektin taustalla piilee melkoinen osaaminen, koska esimerkiksi auton kahdeksanpykäläisen sekventiaalivaihteiston kehittämisestä vastaa tunnettu brittispesialisti Ricardo. Moottorit rakentaa puolestaan myöskin Isossa-Britanniassa toimiva Neil Brown Engineering, jossa vastuuhenkilönä toimii Cosworthilla ja Fordin kisaosastolla kannuksensa hankkinut Graham Dale-Jones. Kuvissa näkyvä auto on kuulemma tarkka malli valmiista tuotteesta, joten tulossa on äärimmäinen laite myös ulkonäön osalta. Kuvien auton esittää FZeron rataversiota, mutta myös katumalli on tekeillä.