Uudessa VW Golfissa on teknisiä ongelmia – autoa ei esitelläkään vielä syksyllä Frankfurtissa

VW Golfin nykyinen, eli seitsemäs sukupolvi esiteltiin jo syksyllä 2012, eli auto alkaa olla automaailman normaalin uudistumistahdin mukaan aivan elinkaarensa loppupäässä. Volkswagen kertoikin jo yli vuosi sitten, että kahdeksannen sukupolven Golfin tuotanto alkaa tämän vuoden kesäkuussa. Auto piti esitellä syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta nyt matkaan on tullut mutkia.

Uuteen Golfiin tulee ennennäkemätön määrä tekniikkaa, joka kattaa mm. eritasoisia autonomisen ajamisen järjestelmiä ja lisää kosketusnäyttöjä sisustaan. Ilmeisesti jopa perinteinen valokatkaisin sekä lämmityksen ja ilmastoinnin säätimet korvataan kosketusnäytöillä ainakin Golfin huippuversioissa. Autoa on testattu jo kattavasti, ja viime aikoina uuden Golfin prototyyppejä on nähty yleisillä maanteilläkin enää minimaalisen naamioteipin peitossa. Testeistä huolimatta uutuudessa on edelleen sen verran bugeja, että lanseerausta markkinoille on päätetty lykätä.


VW kertoo itse virallisena selityksenä, että myynnin aloituksen siirtyminen ei johdu tuotannollisista tekijöistä, vaikka teknisiä ongelmia ei kielletäkään. Syyksi ilmoitetaan sen sijaan, että autoa ei haluta lanseerata myyntiin juuri ennen joulua, jolloin kuluttajia on hankala saada kiinnostumaan uutuudesta. Niinpä uusi Golf on tulossa myyntiin ensi vuoden alkupuolella, jolloin myös bugien pitäisi olla menneen talven lumia.

Tällä tavalla Volkswagenin tärkeimmän mallin ei tarvitse myöskään kilpailla huomiosta muiden Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävien uutuuksien kanssa. VW:n tarjontaan Frankfurtissa jää kuitenkin Golfin pois jäämisen myötä melkoinen aukko, jota paikkaa upouusi sähköauto I.D. Neo. Se piti alun perin tuoda julkisuuteen muutama viikko näyttelyn jälkeen, mutta nyt sähköuutuus pääseekin jo IAA:na tunnetun show`n parrasvaloihin.

Viimeisimpien tietojen mukaan uusi Golf esitellään hieman näyttelyn jälkeen, eli auto julkistetaan vielä syksyn mittaan. Myynti alkaa kuitenkin Saksassakin vasta alkuvuodesta 2020, ja Suomeen uutuutta voidaan odotella noin vuoden päästä. Kestosuosikin kahdeksas sukupolvi tehdään nykyisenkin Golfin alta löytyvän MQB-perusrakenteen Evo-version varaan, ja auton pitäisi keventyä jopa 100 kilolla. Voimanlähteinä toimii valikoima kolmi- sekä nelisylinterisiä bensaturboja, ja dieseliäkään ei unohdeta. Hybriditekniikalla on mallisarjassa entistä tärkeämpi rooli, mutta täyssähkömalli pudotetaan pois I.D. Neon tieltä.