Uudesta Corvettesta julkaistiin ensimmäiset viralliset kuvat – keskimoottoriseksi muuttuva superauto esitellään heinäkuussa

Chevrolet Corvette on pitänyt amerikkalaisten urheiluautojen lippua korkealla jo vuodesta 1953 lähtien, ja välillä se on ollut jopa lajityyppinsä ainoa edustaja Atlantin toisella puolella. Corvette on kehittynyt vähitellen maailmanluokan sportiksi, jonka viimeaikaiset versiot eivät ole hävinneet tippaakaan paljon kalliimmille eurooppalaisille superautoille edes radalla.

Vetten teoreettisena haittapuolena on kuitenkin ollut sen perinteinen etumoottorirakenne, joka häviää ainakin paperilla superautoissa useimmiten käytetylle keskimoottorille. Optimaalisemman painonjakauman ja paremmat ajo-ominaisuudet mahdollistava keskimoottori on ollut Corvettenkin historiassa useaan kertaan esillä, ja Vetten isänä pidetty Zora Arkus Duntov tunnettiin keskimoottorin puolestapuhujana.


Aiheesta on esitelty muutamia tutkielmiakin vuosien mittaan, mutta Corvetten tuotantomalleissa on silti luotettu sitkeästi etumoottoriin. Tämä perinne katkeaa kuitenkin nykyiseen seitsemänteen sukupolveen, koska C8-koodilla tunnetussa seuraajassa siirrytään vihdoinkin keskimoottoriin vuosikymmenten odotuksen jälkeen.

Myös uuden Vetten esittelyä on ehditty odottaa jo useampaankin autonäyttelyyn, ja monet olettivat auton paljastuksen tapahtuvan joko tammikuussa Detroitissa tai nyt pääsiäisen tienoilla New Yorkissa. Autoa ei kuitenkaan nähdä vielä Ison Omenan näyttelyssäkään, vaan se tuodaan julkisuuteen omassa esittelytilaisuudessaan heinäkuun 18. päivä. Chevrolet julkaisi päivämäärän ohella myös ensimmäiset viralliset kuvat Corvettesta, joissa uutuus esiintyy vielä naamioteipin peitossa.

Siitä huolimatta muuttuneet mittasuhteet ja paljon entistä terävämmät muodot käyvät hyvin ilmi. Kyljessä on myös Ferrarin ja Lamborghinin mallien tyyliset ilmanottoaukot, jotka ruokkivat happea kuskin selän takana murisevalle voimanlähteelle. Se on Stingray-nimeä tottelevassa ”aloitusmallissa” perinteiden mukainen 6,2-litrainen veekasi, jonka tuottamat noin 500 heppaa ohjataan takapyörille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta.

Myöhemmin tulossa on vielä tehokkaampiakin versioita, joista äärimmäisimmän teholukema voi hätyytellä jo 1000 hevosvoiman lukemaa. Uudet ajat näkyvät sisustassakin, jota dominoivat voimakkaasti ylöspäin kaartuva keskikonsoli ja kaksipuolaiseksi muuttunut ratti. Mittaristokin on täysin digitaalinen, ja se saa seuraa keskikonsolin päässä komeilevasta ”leijuvasta” kosketusnäytöstä. Jäämme odottelemaan auton lopullisia kuvia, jotka julkaistaan viimeistään heinäkuussa.