Uusi Alpina B5 jättää BMW M5:n varjoonsa ainakin toistaiseksi

Alpina on yksi perinteisimmistä BMW-virityspajoista, joka on perustettu jo 1960-luvulla. Yrityksen toiminta on kuitenkin kehittynyt vuosikymmenien mittaan, ja nykyään Alpina lasketaan itsenäiseksi autonvalmistajaksi. Tästä huolimatta kaikki Alpinat perustuvat edelleen Bemareihin, ja tarkoituksena on tarjota hienostuneen tehokkaita vaihtoehtoja baijerilaismerkin omille M-malleille.

Geneven autonäyttelyssä esitelty uusi B5 Bi-Turbo jatkaa tätä linjaa ansiokkaasti. Uuteen G30-koriseen 5-sarjaan pohjautuva herrasmiessportti on paljon hillitympi ilmestys kuin yksikään nykyinen M-Bemari. Ainoastaan perinteisellä Alpina-tekstillä koristeltu etuspoileri, takaluukun kannen pieni spoilerilippa, neljän pakoputkenpään välissä pilkottava maltillinen diffuusori ja 20-tuumaiset pyörät kertovat auton menohaluista.


Niitä kuitenkin riittää sen verran, että nykyinen M5 jää helposti Alpinan varjoon. B5:n tuplaturbotetusta 4,4-litraisesta irtoaa nimittäin muhkea 608 hevosvoiman teholukema, ja vääntöä löytyy massiiviset 800 newtonia. Voima välitetään ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, joten sutimiseen ei tuhraannu turhaa aikaa. Niinpä Alpinan uutuus singahtaa sedanina vain 3,5 sekunnissa nollasta sataan, ja huippuja riittää 330 km/h:n verran. Autoa saa myös farmarina, jolloin huippunopeus on ”ainoastaan” 325 km/h ja nollasta sataan -kiihdytyksessä kestää 0,1 sekuntia pidempään.

Hillittyä ulkokuorta koristamaan saa haluttaessa traditionaaliset Alpina-raidat, joita tarjotaan hopean- ja kullanvärisenä. Lisäksi värikartasta löytyy kaksi perinnesävyä, eli Alpinan oma metallisininen ja -vihreä. Sisustakin noudattaa tuttua linjaa, johon kuuluu arvokas nappanahka, sinipohjaiset mittarit, penkkien sinivihreät tikkaukset ja eri paikkoihin ripotellut Alpinan logot. Arvokas vaikutelma viimeistellään puupaneeleilla sekä pianolakatuilla pinnoilla.

Auton perusvarustelu on varsin kattava, mutta rahaa voi upottaa vielä mm. lukkoperään, parempiin jarruihin ja tuulilasin heijastusnäyttöön. Tällöin Alpinan hinta noussee jo M5:tä korkeammalle, mutta B5:llä on yksi suuri etu puolellaan. Seuraavaakaan M5:tä ei nimittäin saa farmarina, joten Alpina on ainoa vaihtoehto todella tehokasta farkkubemaria etsiville.

M5:n seuraava sukupolvi esitellään todennäköisesti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, jolloin nokkimisjärjestys tehon suhteen menee melko varmasti uusiksi. M5:n teholukema saattaa hätyytellä jo 650 hepan rajaa, mutta B5 on silti parempi valinta hillittyä tyyliä arvostaville.