Uusi Audi S6 Avant bongattiin täysin naamioimattomana – Ingolstadtin sporttifarkku tarjoaa rutkasti tehoa hillityissä kuorissa

Audi A6 siirtyi uuteen sukupolveensa tämän vuoden alussa, ja ensimmäiset porrasperämallit ovat ehtineet Suomeenkin. Myös Avant-farmari on jo esitelty, ja se saapuu myyntiin aivan lähiaikoina. Seuraavana vuorossa on hillitympi S6-urheiluversio, ja valikoima kruunataan viimeistään parin vuoden päästä todellisella muskelimallilla, eli maailman nopeimman farmarin tittelistä kilvoittelevalla RS 6:lla.

Bongasimme uuden S6:n prototyypin jo toukokuussa Espanjassa. Tuolloin auto oli vielä naamioitu, ja Audin testikuskit yrittivät kovasti estää uutuuden kuvaamista. Prototyyppien testaus on jatkunut kesän mittaan, ja nyt auto onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille ilman rihman kiertämää Audin tekniikkakeskuksen edustalla. Mustan farmarin linjat eivät kuitenkaan sisällä suuria yllätyksiä, koska S6 on lähes identtinen S Line -sporttipaketilla varustetun tavallisen A6:n kanssa.


Niinpä puskurit ovat S Linen tavoin hiukan vakiota urheilullisemman oloiset, ja niissä on lukuisia teräviä taitoksia. Kuvissa esiintyvän auton ainoa ero S Line -paketilla varustettuun A6 Avantiin ovat perässä komeilevat neljä pakoputkenpäätä, jotka kavaltavat farmarin S6:ksi. Lopullinen tuotantomalli saa kuitenkin vielä Audin S-mallien tyylin mukaisen erottuvamman maskin ja alumiiniset peilinkotelot.

Myös vanteet vaihtuvat vielä näyttävämmiksi, ja sisusta saa sporttisten kuppipenkkien lisäksi monia pienempiä koristeita. S6 vaikuttaa sen verran valmiilta, että auto saatetaan nähdä jo lokakuussa avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä uuden A1:n, Q8:n ja TT:n facelift-version seurana. Tekniikasta ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta edellissukupolven S6:n tupla-ahdettu V8 joutuu melko varmasti väistymään taloudellisemman voimanlähteen tieltä.

Uutta S6:ta vauhdittaa melko varmasti tuplaturboilla varustettu V6, jota käytetään jo uusimmassa RS 4:ssä ja RS 5:ssä. Siitä irtoaa näissä malleissa 450 hevosvoiman teho ja 600 newtonin maksimivääntö, joten S6:ssakin nähtäneen vähintään vastaavat arvot. Auton pitää kuitenkin jättää tarpeeksi hajurakoa malliston kuninkaaksi asettuvaan RS 6:een, jossa pitäisi olla vähintään 600 heppaa BMW M5:n ja Mercedes-AMG E 63:n haastamiseksi täysillä.

Katso tästä aiemmat salavalokuvamme uudesta S6:sta.