Uusi avo-Corvette esiteltiin – keskimoottorisportissa ei ole enää kangaskattoa

Jenkkien suurimpiin urheiluautoikoneihin kuuluva Chevrolet Corvette koki tänä kesänä 66-vuotisen historiansa suurimman muutoksen, kun auton kahdeksas sukupolvi esiteltiin. Corvettesta tuli vihdoinkin keskimoottorinen vuosikymmenten harkinnan ja erilaisten tutkielmien jälkeen, mikä tekee Vettestä entistä varteenotettavamman kilpailijan paljon kalliimmille eurooppalaisille superautoille.

Heinäkuussa päivänvaloon tuotiin irrotettavalla targa-katolla varustettu coupé-versio, mutta Corvetten toinen korimalli jäi vielä odottelemaan vuoroaan. Kyseessä on tietysti avoversio, joka tuotiin nyt julkisuuteen Atlantin toisella puolella. Corvette tuotiin markkinoille vuonna 1953 avoautona, ja katottomassa mallissa on siitä lähtien ollut kangaskatto jokaisessa sukupolvessa. Tämäkin perinne heitettiin nyt romukoppaan, koska uudessa avo-Vettessä on kasaan taittuva kova katto.


Mallivuoden 2020 Stingray Convertible on Chevroletin mukaan suunniteltu alusta alkaen avoautoksi, minkä vuoksi coupésta tuttu rakenne ja monet spesiaaliosat on voitu säilyttää avomallissakin. Kova katto taittuu auton rakenteisiin sen verran tilaa säästävästi, että myös avomallin tavaratilaan sopii kaksi golfbagia coupén tavoin. Uutuus näyttää katto päällä lähes samalta kuin umpiversio, ja kuulemma myös suorituskyky sekä mukavuus ovat samalla tasolla kuin coupéssa.

Katon pystyy avaamaan tai sulkemaan myös ajon aikana 30 mph:n nopeuteen asti, ja hommassa kestää ainoastaan 16 sekuntia. Katto liikkuu aiemmin käytetyn hydrauliikan sijasta kuudella pienellä sähkömoottorilla, minkä pitäisi kohentaa mekanismin luotettavuutta. Heti ohjaamon takana on pieni takalasi, jonka voi nostaa tai laskea katon asennosta riippumatta. Lasi pienentää kabiiniin tulevaa vetoa, ja sen pitäisi myös vähentää tuulen suhinoita.

Avo-Stingraytä vauhdittaa umpimallin tavoin vapaasti hengittävä 6,2-litrainen LT2-veekasi, joten kaikkia perinteitä ei ole heitetty romukoppaan. Voimaa riittää 495 hevosvoiman ja 637 newtonmetrin verran, kun lisävarustelistalta on ruksittu myös komeammat soundit tuottava sporttiputkisto. Voima välitetään taka-akselille kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, eli manuaalia ei ole enää valitettavasti saatavilla.

Uutuuden tuotanto alkaa ensi vuoden alkupuolella, ja avosta täytyy maksaa kotimarkkinoilla noin 7500 dollaria coupéa enemmän. Kahdeksannen sukupolven Corvettet nähdään myös Euroopassa todennäköisesti ensi vuoden loppupuolella, mutta Suomen maahantuonti on vielä iso kysymysmerkki.