Uusi BMW M5 näyttää tältä – auton pitäisi olla kaikkien aikojen nopein Bemari nollasta sataan

G30-korikoodilla tunnettu uusi BMW 5-sarja on saatu juuri myyntiin tärkeimmillä markkina-alueilla. Valikoima kattaa aluksi tavanomaisempien bensa- ja dieselversioiden lisäksi tuplaturbo-V8:lla varustetun M550i xDriven. Se singahtaa nelivetonsa turvin paikaltaan satasen nopeuteen jopa rivakammin kuin edellissukupolven takavetoinen M5. Oikea arvojärjestys palautetaan kuitenkin pian, kun uusi M5 tulee myyntiin.

Uuden muskeli-Viitosen puskureista vuoti julkisuuteen jo hyvissä ajoin tehtaan virallisia CAD-kuvia, ja BMW-fanisivusto Bimmerpostilla on nyt tehty niiden perusteella varsin realistisia kuvia autosta koko komeudessaan. Puskureissa on hieman samaa näköä kuin kompaktissa M2:ssa, mutta tyyliä on viilattu entistä aggressiivisempaan ja terävämpään suuntaan.


Lisäksi M5:ssä on luonnollisesti M-autojen tavaramerkiksi nousseet kidukset levitetyissä etulokasuojissa, munuaismaskissa on tuplarivat muiden uusien Ämmien tyyliin, ja hiilikuitukaton keskellä kulkee syvennys nykyisen M3:n tapaan. Peilitkin ovat sporttisemman näköiset kuin tavallisissa Viitosissa, ja testosteronipitoinen vaikutelma viimeistellään isoilla pyörillä, takapuskurin alla piilevällä diffuusorilla sekä tietysti neljällä putkenpäällä.

Entistä aggressiivisempi ulkonäkö vastaa auton tekniikkaa, koska F90-korikoodilla tunnetun uutuuden pellin alla möyryää nykyisen 4,4-litraisen tuplaturboveekasin evoluutioversio, josta pitäisi irrota jo yli 600 hevosvoimaa. Uuteen M5:een saa nelivedon ensimmäistä kertaa automallin historiassa, ja niinpä pito-ongelmat ovat menneen talven lumia. Auton pitäisi olla huhujen mukaan kaikkien aikojen nopein tuotanto-BMW nollasta sataan, ja tuo nopeus saavutetaan ilmeisesti vain 3,5 sekunnissa.

Uusi M5 esitellään todennäköisesti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille vielä loppuvuoden aikana. Farmaria haluaville täytyy valitettavasti tuottaa pettymys, koska sellaista ei ole tulossa tästäkään sukupolvesta. Superfarkkujen luokka jää siis jatkossakin Audin RS-mallien ja AMG-Mersujen temmellyskentäksi.

Kommentoi Facebookissa