Uusi Citroën C3 on tarkoitettu individualisteille – auto on kuin minikokoinen C4 Cactus

Citroën löysi omaleimaisen tyylinsä uudestaan pari vuotta sitten, kun todella erikoinen C4 Cactus tuotiin markkinoille. Erikoinen ajovalojärjestely, kylkien ilmatäytteiset kolhusuojat ja pelkistetty sisusta ovat vedonneet ostajiin, koska Cactus on ollut melkoinen myyntimenestys. Niinpä Sitikka jatkaa samalla linjalla, kun se esitteli nyt C3-pikkuauton seuraavan sukupolven. Uusi C3 on tehty samalle pohjalle kuin Peugeot 208, mikä näkyy ulospäinkin samantyylisenä sivuikkunalinjana. Muuten C3 edustaa kuitenkin taattua Citroën-tyyliä.

C3_3

Nokan erikoinen valojärjestely ja kylkien Airbump-kolhusuojat on jo nähty C4 Cactuksessa, mutta tyyliä on hienosäädetty C3:a varten. Ylempien, varsin litteiden etuvalojen välissä on Sitikan logosta muotonsa saava litteä maski, ja kolhusuojat ovat vähemmän massiiviset kuin auton isoveljessä. Takavaloissakin ja lokasuojanreunojen sekä helmojen ja puskurien mustissa muoviosissa on samaa henkeä kuin C4 Cactuksessa. Uudesta Sitikasta on haluttu tehdä pirteä ilmestys, ja niinpä pikkuautoon on tarjolla yhdeksän eri värisävyä, joiden kontrastina toimii erivärinen katto. Sen saa joko mustana, valkoisena tai punaisena.


C3_2

Vajaan neljän metrin pituinen C3 on madaltunut kuplakattoiseen edeltäjäänsä verrattuna neljällä sentillä, mutta pikkuauton muodoissa on silti tiettyä muhkeutta. Tätä korostavat myös kuvissa näkyvien autojen 17-tuumaiset pyörät, jollaisia on totuttu yleensä näkemään lähinnä erilaisten sporttiversioiden alla. Akseliväli on kasvanut seitsemällä sentillä, mikä lupailee parempia sisätiloja. Tavaratilan vetoisuus on pysynyt puolestaan ennallaan tasan 300 litrassa.

C3_4

Myös kojelaudan sekä etupenkkien muodoissa on selvästi nähtävissä C4 Cactuksen vaikutus, mutta C3:ssa tyyli on piirun verran asiallisempaa. Keskellä kojelautaa komeilee seitsemäntuumainen kosketusnäyttö, ja auton tietoviihdejärjestelmä tukee Applen CarPlaytä, MirrorLinkiä ja ensi keväästä alkaen myös Android Autoa. C3:n varusteluun kuuluu kaistavahdin sekä kuolleen kulman varoittimen lisäksi mm. kuskin väsymisen tunnistava järjestelmä, ja sisäpeilin vierestä löytyy todellinen uutuus. Kyseessä on kamera, joka pystyy ottamaan full HD -tasoisia videoita ja kahden megapikselin kuvia ajotilanteista. Niitä voi jakaa mm. somessa, kun auto on pysäytetty paikoilleen.

C3_5

Uuden C3:n pellin alle saa kolme kolmisylinteristä bensakonetta, joiden tehot ovat 68, 82 ja 110 hevosvoimaa. Lisäksi tarjolla on 75- ja 100-heppaiset dieselit. Kaikkien moottoreiden parina käytetään manuaalilaatikkoa, mutta kuusipykäläinen automaattivaihteistokin on tulossa. Autossa on panostettu mukavuuteen Citroënin parhaiden perinteiden mukaisesti, ja valmistaja mainostaakin C3:n olevan luokkansa mukavin menopeli. Pikkuautoon saa neljä eri varustetasoa, ja se esitellään suurelle yleisölle syksyllä Pariisin autonäyttelyssä. Suomessa uutta C3:a odotetaan kauppoihin ensi vuoden alkupuolella.