Uusi Evo-Mitsu voisi näyttää tältä – puolalainen spesialisti esitteli Mitsubishin nykytyylin mukaiseksi päivitetyn Lancer Edition R:n

Mitsubishin nykymallisto on suorastaan tylsä, koska japsimerkki on keskittynyt lähes täysin erikokoisiin crossovereihin ja katumaastureihin. Mitsulla ei ole käytännössä mitään tarjottavaa autointoilijoille, mutta asia ei ole ollut aina näin. Valikoiman valopilkkuna loistivat 1990-luvun alkuvuosista 2010-luvulle asti Lancerin Evolution-versiot, jotka jättivät jälkensä myös moottoriurheilun historiaan. Esimerkiksi Tommi Mäkinen ylsi Evo-Mitsun ratissa neljään peräkkäiseen maailmanmestaruuteen 1990-luvun jälkipuoliskolla.

Lancerin Evolution-mallien sarja ulottui kymmenteen painokseen asti, kunnes auto poistui vuoden 2015 lopussa tuotannosta Final Edition -erikoismallin saattelemana. Evo X oli  monien fanien mielestä jo liian pehmo edeltäjiinsä verrattuna, ja autoa sai jopa kaksoiskytkinautomaatilla. Myös kymmenes Evo oli silti todellinen ajajan auto Mitsun nykyisiin crossovereihin verrattuna. Ostajat suosivat kuitenkin SUV-luokan autoja, ja jopa Evolution-mallinimi saattaa tehdä paluun hybridivoimanlähteellä varustettuun sportti-crossoveriin kiinnitettynä.


Tällaisella autolla ei olisi mitään tekemistä alkuperäisten Evojen kanssa, mutta asia ei tunnu häiritsevän Mitsubishia. Japanilaiset ovat nimittäin hyödyntäneet myös kaksiovisista coupéista tunnettua Eclipse-mallinimeä viistolla kattolinjalla varustetussa viisiovisessa crossoverissa. Uusi Eclipse edustaa muotoilultaankin Mitsubishin nykytyyliä, johon kuuluvat viirumaiset etuvalot ja niihin liittyvä maski, joka ulottuu pitkälle etupuskuriin asti. Tätä designia ei ehditty nähdä Evo-malleissa, mutta nyt Mitsun nykytyylin mukaiseksi päivitetty Evo X putkahti kuitenkin nettiin.

Asialla on tehtaan sijasta puolalainen Dytko Sport, joka on erikoistunut rallikäyttöön tarkoitettujen Evo-Mitsubishien varaosien myyntiin ja rakentamiseen. Rallihenkisen Evo X:n keula on muutettu yhteistyössä Proto Cars -nimisen pajan kanssa uuden Eclipsen oloiseksi, ja esimerkiksi etuvalot on ilmeisesti napattu suoraan japsimerkin crossoverista. Lancer Edition R:ksi nimetyn luomuksen maskikin saattaa olla samaa perua, kun taas muhkeat lokasuojanlevitykset, ilma-aukoilla varustettu konepelti ja kattoskuuppi edustavat taattua rallityyliä.

Litteissä takavaloissa on puolestaan kovasti samaa henkeä kuin nykyisissä Jaguareissa, ja takaluukun kantta koristaa Evojen tavaramerkiksi kohonnut iso spoileri. Tällaisista osista leivotusta kokonaisuudesta voisi helposti tulla melkoinen sekamelska, mutta puolalaiset ovat onnistuneet integroimaan Mitsun nykyisen muotoilulinjan yllättävän hyvin Evo X:ään. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta lasien läpi erottuvat rallityyliin sopivat kuppipenkit ja turvakaaret. Lancer Edition R lienee tehty ralliauton pohjalta, joten pellin alla piilevässä kaksilitraisessa turbonelosessakin saattaa olla enemmän potkua kuin viimeiseksi jääneen Final Edition -katumallin karvan yli 300 hevosvoimaa.