Uusi Opel Corsa on puoliksi ranskalainen – syksyllä esiteltävän pikkuautouutuuden kuvat vuosivat jo julkisuuteen

Opel Corsa on kuulunut pikkuautoluokan kestosuosikkeihin jo 1980-luvun alusta lähtien. Corsan nykysukupolvi tuotiin markkinoille viitisen vuotta sitten, mutta todellisuudessa auto on paljon vanhempaa perua. Nykyinen Corsa on nimittäin vain kattava facelift jo vuonna 2006 lanseeratulle neljännen sukupolven Corsalle, joka tehtiin yhteiselle perusrakenteelle Fiat Grande Punton kanssa.

Nykyään Opel kuuluu ranskalaiselle PSA-konsernille, joten yhteistyökumppanitkin ovat vaihtuneet. Uusi Corsa on ollut kehitteillä jo jonkin aikaan, ja auto tehdään pari kuukautta sitten esitellyn toisen sukupolven Peugeot 208:n pohjalta. Opelin uutuus tuodaan suuren yleisön eteen syyskuussa avautuvassa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta auton kuvat vuosivat ranskalaisen autolehden kautta julkisuuteen jo reilusti etuajassa. Vaikka uusi Corsa on käytännössä puoliksi Pösö, tämä ei juuri näy ulospäin.


Tuulilasi, etuovien lasit ja etulokasuojat vaikuttaisivat olevan yhteisiä osia 208:n kanssa, mutta muuten Opel kulkee omia polkujaan. Nykyistä Corsaa matalamman ja leveämmän oloinen uutuus muistuttaa esimerkiksi maskinsa sekä etu- ja takavalojensa osalta nykyistä Insigniaa, ja takimmaiset kattopilarit ovat ”leijuvaa” mallia Astran tavoin. Autoon saa myös nykytrendien mukaisen kontrastivärisen katon, ja ainakin kuvien Corsan maskissa on lisänäyttävyyttä tuovia kromikoristeita. Eteen tarjotaan mukautuvia matriisiledejä ensimmäistä kertaa Opelin pikkuauton historiassa, ja takana tuikkivat tavalliset ledit.

Modernit ajat ovat saavuttaneet sisustankin. Näkymä on toki perinteisempi kuin Peugeotin erikoisessa i-Cockpit-ohjaamojärjestelyssä, mutta Corsaankin saa täysin digitaalisen mittariston ja ison keskinäytön. PSA:n skaalautuvan CMP-perusrakenteen varaan tehty uutuus on parhaimmillaan yli 100 kiloa edeltäjäänsä kevyempi, ja uusi pohjalevy mahdollistaa myös Peugeot e-208:n tekniikkaa hyödyntävän täyssähköisen version tuomisen markkinoille.

Corsa-e:ksi ristitty malli esiintyy näissä kuvissa, ja autoa ei ihan helpolla tunnista täyssähköiseksi. Voimalinja koostuu 50 kWh:n akkupaketista ja 136-heppaisesta sähkömoottorista, joka välittää tehonsa polttomoottorimallien tapaan etupyörille. Toimintamatkan pitäisi olla 340 kilometrin luokkaa uuden WLTP-standardin mukaan mitattuna. Polttomoottorien osalta tarjolle tulee ainakin 1,2-litraisen PureTech-bensaturbon eri tehoversioita, ja 1,5-litrainen turbodieselkin on todennäköinen lisä mallistoon.

Tietoviihdepuolella GM-pohjainen MyLink saa väistyä PSA:n infotainment-laitteiden tieltä. Ranskalainen tekniikka näkyy myös automaattivaihteiston sähköisessä valitsimessa, ja Corsan mitatkin kasvavat uuden perusrakenteen myötä. Autosta tulee ilmeisesti 40 milliä pidempi ja 18 milliä leveämpi kuin edeltäjästään, ja myös tavaratilan volyymi kasvaa 25 litralla 309 litran kokonaisvetoisuuteen.