Uusi Peugeot 208 on sekä moderni että retro – täyssähköisenäkin saatavan pikkuauton muotoilussa on kaikuja 80-luvun 205:stä

Peugeotin 208-pikkuauto toimii 1980-luvulla legendaariseen maineeseen nousseen 205:n jälkeläisenä suoraan alenevassa polvessa. Ensimmäinen 208 astui sitä edeltäneen 207:n saappaisiin seitsemisen vuotta sitten, joten seuraajan aika on nyt käsillä. Toisen sukupolven 208 tuodaan julkisuuden parrasvaloihin reilun viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä, mutta uutuuden kuvat ja tärkeimmät tiedot paljastettiin jo nyt.

Uusi 208 on tehty PSA-konsernin CMP-pohjalevyn varaan, ja auton luvataan painavan noin 30 kiloa edeltäjäänsä vähemmän. Massan lisäksi uuden perusrakenteen pitäisi vähentää myös ajomelua sekä värinöitä. Perustason pikku-Pösöä vauhdittaa 1,2-litrainen kolmipyttyinen bensaturbo, joka tuottaa 75 heppaa ja on yhdistetty viisipykäläiseen manuaaliin. Lisäksi tarjolla on 100-hevosvoimainen nelisylinterinen 1,5-litrainen diesel kuusivaihteisen manuaalin parina. Valikoima täydentyy vielä kolmisylinterisen turbobensan 100- ja 130-heppaisilla versioilla. Ensin mainittuun saa joko kuusivaihteisen manuaalin tai kahdeksanpykäläisen automaatin, kun taas automaatti on vakiona jälkimmäisessä.


Suurin uudistus on kuitenkin täyssähköinen versio, joka on nimetty e-208:ksi. Siinä käytetään 50 kWh:n akkupakettia ja sähkömoottoria, joka luovuttaa 136 hevosvoiman tehon ja 260 newtonin maksimiväännön. Nollasta sataan pinkaistaan 8,1 sekunnissa, ja lattian alle sijoitetun akkupaketin luvataan mahdollistavan mukava 340 kilometrin toimintamatka uuden WLTP-syklin mukaan mitattuna. Sähkö-208:n akut saa ladattua 80-prosenttisesti täyteen puolessa tunnissa 100 kilowatin pikalatauksella.

Uutuuden ulkonäössä on puolestaan ilmiselviä retrovivahteita modernin terävien linjojen lisäksi. GT- sekä GT Line -varustetasojen lokasuojanreunojen muoviverhoukset vievät ajatukset 205 GTi:hin yli 30 vuoden takaa, ja tummennetut takavalot alleen kätkevä paneelikin muistuttaa kasariklassikon perässä nähtyä muovikoristetta. Takavalopaneelissa on lisäksi selvää sukunäköä isompaan 508:aan, ja sama koskee myös viirumaisilla päiväajovaloilla varustetun keulan ilmettä.

Pelkästään viisiovisena myytävän uuden 208:n sisustaa dominoi Peugeotin tavaramerkiksi noussut i-Cockpit-kojelauta, jossa mittaristoa katsellaan pienikehäisen ratin yli. Parempiin varustetasoihin saa lisäksi 3D-henkisen digitaalimittariston, ja tarjolla on myös kattava valikoima erilaisia ajoavustimia pysäytyksiin asti toimivasta aktiivivakionopeudensäätimestä kattavaan liikennemerkkien tunnistukseen ja täysautomaattiseen pysäköintiavustimeen asti.

Uuden 208:n tilauskirjat avataan jo maaliskuussa Geneven näyttelyn jälkeen, ja myynti alkaa ensimmäisillä markkina-alueilla kesäkuussa. Myöhemmin malliston huipulle esitellään vielä 205 GTi:n kunniakkaita perinteitä jatkava 208 GTi, jonka 1,6-litrainen turbonelonen luovuttaa 220 heppaa.