Uusi Renault Megane R.S. debytoi Monacon F1-katuradalla – ratin takana oli itse Nico Hülkenberg

Renaultin urheilumallien kehitystyöstä vastaava Renault Sport on luonut ajettavuutensa osalta maailman parhaisiin etuvetoautoihin kuuluvia hot hatcheja, joilla on napattu edestä raapivien Nürburgringin kierrosennätyskin useaan kertaan. Tällä hetkellä titteli on uuden Honda Civic Type R:n hallussa, mutta ranskalaiset valmistelevat jo vastaiskua. Seuraavan Megane R.S:n naamioituja prototyyppejä on bongattu testiajoissa, ja nyt auto suoritti virallisen debyyttinsä Monacon F1-katuradalla.

Renault juhli Monacon GP:n aattona 40-vuotista mukanaoloaan Formula 1:ssä, ja vanhoja formuloita oli kutsuttu ajamaan menneiden vuosien legendat Alain Prost ja Jean-Pierre Jabouille. Heidän lisäksi radalla nähtiin Renaultin nykyinen F1-kuski Nico Hülkenberg upouuden Megane R.S:n puikoissa. Hot hatch oli teipattu keltamustalla naamiointikuviolla, joka toimi kunnianosoituksena merkin perinteiselle formulaväritykselle.


Muuta naamiointia ei sitten ollutkaan enää käytössä, joten R.S:n muodot erottuivat jo hyvin. Etupuskurin isojen aukkojen keskellä on kolmesta nelikulmiosta muodostuvat ledipäiväajovalot, ja sivuhelmat sekä kattospoileri kuuluvat tavallisiin hot hatch -lisäkkeisiin. Takapuskurin diffuusorimainen keskiosa viimeistelee sporttisen vaikutelman, mutta Megane R.S. on silti varsin hillityn näköinen esimerkiksi Civic Type R:ään verrattuna.

Suorituskyvyn pitäisi kuitenkin olla samaa tasoa, koska ranskalaissportissakin on noin 300-heppainen turbonelonen. Siitä ei ole kerrottu vielä virallisia tietoja, mutta iskutilavuus on joko 1,8 tai kaksi litraa. Vaihteistovaihtoehdot on sen sijaan jo vahvistettu. Megane R.S:ään saa ensimmäistä kertaa sekä kuusipykäläisen manuaalin että kaksoiskytkinautomaatin, ja myös nelipyöräohjaus ilmestyy lisävarustelistalle.

Nelivetoa autossa ei sen sijaan nähdä, vaikka senkin tulosta liikkui jossakin vaiheessa huhuja. Etupyörien pitoa parantaa kuitenkin tasauspyörästön lukko, ja ajettavuutta parantavat myös erilaiset aerodynaamiset apukeinot. Renault kertoo ylpeänä, että uuden R.S:n kehitystyössä on hyödynnetty F1:ssä kertynyttä osaamista, joten auton pitäisi kuulemma olla luokkansa uusi mittapuu. Megane R.S. paljastetaan koko komeudessaan syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja myynti alkaa ensi vuoden alkupuolelle. Silloin myös etuvetoisten kierrosennätys Nürburgringin Nordschleifella voi mennä jälleen kerran uusiksi.