Uutta farmari-Ladaa saa taas muutamissa Euroopan maissa – Suomen tilanteesta ei ole vielä tietoa

Lada kuului joskus Suomen myydyimpiin autoihin, mutta kysyntä laski lähes olemattomalle tasolle 2000-luvun mittaan. Niinpä Ladojen maahantuonti lopetettiin, ja muutaman vuoden ajan Suomessa ei saanut ollenkaan uusia venäläisautoja. Pieni yksityinen firma aloitti kuitenkin Ladan maahantuonnin uudestaan pari vuotta sitten, mutta myyntilukemat ovat pysyneet mikroskooppisella tasolla.

Uudet Ladat ansaitsisivat enemmänkin huomiota, koska merkin pääomistaja on nykyään Renault-Nissan-allianssi toisen budjettibrändin, eli Dacian tavoin. Ladan moderneinta tarjontaa on viime aikoina edustanut Vesta-niminen sedan, jossa on hyödynnetty Daciasta tuttua tekniikkaa. Vesta on Suomessakin tarjolla porrasperäisenä, mutta nyt valikoima täydentyi SW-nimisellä farmarilla ja saman auton SW Cross -maastomeikkimallilla.


Farkku-Vestat on jo saatu myyntiin Saksassa, Itävallassa sekä Unkarissa, ja kauppa on käynnistymässä näinä päivinä myös Slovakian, Serbian ja Bulgarian markkinoilla. Farmareita tarjotaan Comfort- ja Luxe-nimisillä varustetasoilla. Niiden sisällöstä ei ole kerrottu vielä tarkkoja tietoja, mutta hinnat on jo julkaistu. Uuteen farkku-Ladaan pääsee halvimmillaan käsiksi 11 990 eurolla.

Se ei kuulosta kovin kilpailukykyiseltä summalta, koska esimerkiksi 75-heppaisen Dacia Logan MCV:n hinnat starttaavat vain 7990 eurosta Saksan markkinoilla. Maastohenkisestä Logan MCV Stepwaysta täytyy puolestaan pulittaa vähintään 12 300 euroa 90-hevosvoimaisella koneella varustettuna, joten Lada jää ainakin sitä halvemmaksi.

Toisaalta Ladassa on Daciaa enemmän potkua, koska Vestaa vauhdittaa 106-heppainen 1,6-litrainen perinnenelonen. Koneen maksimivääntö kirjataan 148 newtonin lukemaan, ja se täyttää Euro 6 -päästöstandardit. Vaihteisto on moottorin tavoin hyvin perinteistä mallia, koska vaihdelaatikkona palvelee viisipykäläinen manuaali.

1280 kilon painoinen Vesta SW ei varsinaisesti juhli kiihtyvyydellä, koska nollasta sataan mennään 12,4 sekunnissa. SW Crossilla kestää samassa suorituksessa vielä 0,2 sekuntia pidempään. Autojen huippunopeudeksi on puolestaan kerrottu 174 ja 172 km/h. Keskikulutus on 7,3 tai 7,5 litraa satasella, joten Crossin korkeampi maavara ja maastohenkiset lisäkkeet vaativat tässäkin suhteessa veronsa.

Venäjän kotimarkkinoilla tarjotaan myös 1,8-litraista isolohkoa, josta irtoaa peräti 122 heppaa. Tämän koneen pariksi saa viisipykäläisen manuaalin lisäksi myös yhtä monella vaihteella varustetun automaatin. Jäämme odottamaan, saadaanko uudet farkku-Vestat myös Suomessa myyntiin.